Printmarketing staat voor alle soorten promotioneel materiaal dat op papier wordt gedrukt of geprint. Het valt onder de offline marketing categorie, en kan in verschillende vormen verspreid worden. Wat is Printmarketing en welke verschillen zijn er met online promotie?
De betekenis van Printmarketing is zeer breed te interpreteren. Het gaat in basis om alle vormen van promotie die op papier worden verspreid. Enkele voorbeelden van marketing in print zijn:
Drukwerk zal goedkoper worden naarmate de oplage groter wordt. In kleinere aantallen zullen digitale prints relatief duur zijn, in grotere volumes worden (digitale) drukpersen gebruikt die efficiënter werken, maar voor enkele exemplaren niet rendabel zijn. Ook drukwerk op textiel en kunststof kan onder Printmarketing geschaard worden.
Hoewel online adverteren enorm is gegroeid in de afgelopen decennia, worden er nog steeds enorme aantallen reclameboodschappen op papier verspreid. Bij offline marketing kan het bereik groter zijn dan één persoon per uiting. Denk aan een magazine dat door meerdere gezinsleden wordt gelezen. Daar staat tegenover dat het meten van impressies online eenvoudiger en meer accuraat uitgevoerd kan worden. Kleurgebruik wijkt ook af bij offline versus online. In Printmarketing wordt doorgaans gebruikt gemaakt van CMYK waarden en PMS kleuren, digitaal wordt vaker RGB toegepast. Ontwerpers dienen hier rekening mee te houden bij het aanleveren van materiaal voor een drukker.
In praktijk zullen bedrijven en organisaties een mix van offline en online promotioneel materiaal gebruiken. Marketing professionals kunnen berekenen welke impact een campagne kan opleveren, en zo bepalen welk medium of welke verhouding de hoogste slagingskansen biedt.