Volledige begrippenlijst

Printmarketing

schrijf je in voor de nieuwsbrief meer info

Beschrijving

Printmarketing staat voor alle soorten promotioneel materiaal dat op papier wordt gedrukt of geprint. Het valt onder de offline marketing categorie, en kan in verschillende vormen verspreid worden. Wat is Printmarketing en welke verschillen zijn er met online promotie?

Wat is Printmarketing?

De betekenis van Printmarketing is zeer breed te interpreteren. Het gaat in basis om alle vormen van promotie die op papier worden verspreid. Enkele voorbeelden van marketing in print zijn:

  • Flyers of folders die worden uitgedeeld tijdens een evenement.
  • Advertenties die onderdeel uitmaken van publicaties zoals kranten of magazines.
  • Tijdschriften die door bedrijven zelf worden ontwikkeld en verspreid, met daarin promotie van producten en/of diensten als doelstelling.
  • Posters in alle soorten en maten.
  • Stickers op ramen, muren en als weggevertje.
  • Briefpapier en visitekaartjes met contactinformatie.

Drukwerk zal goedkoper worden naarmate de oplage groter wordt. In kleinere aantallen zullen digitale prints relatief duur zijn, in grotere volumes worden (digitale) drukpersen gebruikt die efficiënter werken, maar voor enkele exemplaren niet rendabel zijn. Ook drukwerk op textiel en kunststof kan onder Printmarketing geschaard worden.

Offline versus online marketing

Hoewel online adverteren enorm is gegroeid in de afgelopen decennia, worden er nog steeds enorme aantallen reclameboodschappen op papier verspreid. Bij offline marketing kan het bereik groter zijn dan één persoon per uiting. Denk aan een magazine dat door meerdere gezinsleden wordt gelezen. Daar staat tegenover dat het meten van impressies online eenvoudiger en meer accuraat uitgevoerd kan worden. Kleurgebruik wijkt ook af bij offline versus online. In Printmarketing wordt doorgaans gebruikt gemaakt van CMYK waarden en PMS kleuren, digitaal wordt vaker RGB toegepast. Ontwerpers dienen hier rekening mee te houden bij het aanleveren van materiaal voor een drukker.

Papier en scherm in samenwerking

In praktijk zullen bedrijven en organisaties een mix van offline en online promotioneel materiaal gebruiken. Marketing professionals kunnen berekenen welke impact een campagne kan opleveren, en zo bepalen welk medium of welke verhouding de hoogste slagingskansen biedt.