Marketingpsychologie staat voor het gebruik van psychologische principes om een marketing concept invulling te geven en uit te voeren. Deze principes keren terug in veel activiteiten die marketing professionals uitvoeren. Promotie naar klanten toe vereist kennis van menselijk gedrag, daarmee is het gebruik van psychologie voor commerciële doelstellingen haast vanzelfsprekend. Wat is Marketingpsychologie en wat moeten bedrijven weten van hun klanten?
Om te weten wat een klant wil zul je moeten doorgronden hoe ze denken. Dan kom je automatisch op het gebied van de psychologie. Dit betekent uiteraard niet dat marketing professionals ook psychologen zijn, maar enige mensenkennis en enkele basisprincipes bieden handvatten om potentiële klanten te benaderen, en ze te converteren tot betalende klanten.
Hier zijn vijf basisprincipes die in Marketingpsychologie gebruikt worden:
Het gevaar van Marketingpsychologie is het feit dat mensen niet allemaal hetzelfde denken en handelen, daarnaast zijn marketing experts geen gediplomeerde psychologen. Zo kunnen conclusies soms onjuist zijn, en reclamecampagnes de plank compleet misslaan.