Download jouw gratis SEO Checklist!
46 checks voor ijzersterke SEO vriendelijke content

Direct gratis in je mailbox
2.400 marketeers en ondernemers gingen je voor
Wekelijks de beste content in je mailbox

 

Marketingpsychologie staat voor het gebruik van psychologische principes om een marketing concept invulling te geven en uit te voeren. Deze principes keren terug in veel activiteiten die marketing professionals uitvoeren. Promotie naar klanten toe vereist kennis van menselijk gedrag, daarmee is het gebruik van psychologie voor commerciële doelstellingen haast vanzelfsprekend. Wat is Marketingpsychologie en wat moeten bedrijven weten van hun klanten?

Wat is Marketingpsychologie?

Om te weten wat een klant wil zul je moeten doorgronden hoe ze denken. Dan kom je automatisch op het gebied van de psychologie. Dit betekent uiteraard niet dat marketing professionals ook psychologen zijn, maar enige mensenkennis en enkele basisprincipes bieden handvatten om potentiële klanten te benaderen, en ze te converteren tot betalende klanten.

Basisprincipes van psychologie in marketing

Hier zijn vijf basisprincipes die in Marketingpsychologie gebruikt worden:

  1. Het creëren van goodwill ten opzichte van een merk. Wanneer een merk iets goed doet voor de klant, is de klant ook bereid om iets te ondernemen voor het merk. Denk aan het schrijven van een positieve recensie.
  2. Wanneer iemand interesse heeft in een onderwerp, maar een deel van de informatie mist, zal deze persoon actie ondernemen om deze informatie op te zoeken. Bij zoekmachine optimalisatie wordt gebruik van gemaakt van dit fenomeen.
  3. Wanneer een product schaars is, wordt het direct als meer waardevol beschouwd. Zo worden diamanten in beperkte hoeveelheden op de markt gebracht, om zo de exclusiviteit en daarmee de prijs hoog te houden.
  4. Consumenten hebben meer vertrouwen in een product wanneer mensen in hun omgeving zich positief uitlaten over het product. Dit wordt ook wel mond-op-mond reclame genoemd.
  5. De meeste mensen vermijden zoveel mogelijk verlies, dit is van groter belang dan het verwerven van winst. Geld besparen heeft daarmee een groter effect dan een hoger rendement beloven.

Het gevaar van Marketingpsychologie is het feit dat mensen niet allemaal hetzelfde denken en handelen, daarnaast zijn marketing experts geen gediplomeerde psychologen. Zo kunnen conclusies soms onjuist zijn, en reclamecampagnes de plank compleet misslaan.

Volg ons online

Regelmatig delen we inhoudelijke kennisvideo’s op YouTube.
Volg ons op Instagram voor minder officiële posts.
Blijf op de hoogte via LinkedIn van blogs en zakelijk nieuws.
Volg ons op Facebook.

Al onze begrippen

a b c d e f g h i j k l m n o p q r s t u v w x y z