Dropshipping is een wijze van fysieke goederen verkopen waarbij de verkoper zelf geen voorraad heeft, maar als wederverkoper optreedt waarbij een externe partner de goederen verzendt naar de klant. Bij dropshipping is er minder investeringsrisico voor de verkoper, dit betekent niet dat er alleen voordelen zijn bij deze verkoopmethode. Wat is Dropship en wat zijn de mogelijke risico’s?
Wanneer een klant in een Nederlandse webwinkel koopt maar wel enkele weken moet wachten op levering, dat is er waarschijnlijk sprake van een Dropship winkel. In plaats van het verkochte artikel uit het eigen magazijn te halen en op te sturen, plaatst de verkoper een order bij een derde partij die zorgt voor de verzending. Daarmee is de verkoper dus een tussenhandelaar met een focus op marketing en e-commerce, het is geen traditionele winkelier omdat er geen sprake is van actieve voorraad. Platformen als AliExpress bieden vaak Dropship diensten aan voor ondernemers. Producten kunnen ‘white label’ zonder afzender informatie verzonden worden of met vermelding van de verkoper.
Het is niet nodig voorraad in te kopen.
Er is geen magazijnruimte nodig.
Het logistieke proces wordt uitbesteed.
Er kan een groot aanbod van (niche) producten worden aangeboden.
De winstmarge ligt doorgaans aanzienlijk lager.
Levertijden kunnen langer zijn dan gemiddeld.
Er is weinig controle op de keten.
De verantwoordelijkheid voor garantieafhandeling blijft bestaan.
De klant sluit een overeenkomst af met de verkoper, niet met de leverancier. Wanneer het een Europese webshop betreft geldt het wettelijke zichttermijn en de wettelijke garanties. Dit kan een uitdaging zijn als de winkel naast een webshop geen service kan aanbieden.
Dropshipping is anders dan Order Fulfillment zoals bijvoorbeeld Amazon dit aanbiedt. Bij die methode koopt de verkoper wel degelijk voorraad in, maar laat deze opslaan, beheren en verzenden door het fulfillment centrum. Het investeringsrisico ligt doorgaans lager, maar er moet wel voorraad ingekocht worden.