Volledige begrippenlijst

Leadgeneratie

schrijf je in voor de nieuwsbrief meer info

Beschrijving

Met leadgeneratie of “lead generation” wordt de interesse bij consumenten opgewekt voor een dienst of product. Het is een vorm van marketing met de bedoeling om leads te creëren die vervolgens aangezet kunnen worden tot actie. Dit kan de aanschaf van een product zijn, maar ook bijvoorbeeld het inschrijven op een nieuwsbrief. Wat is leadgeneratie en hoe wordt dit online toegepast?

Definitie leadgeneratie

Een lead is de contactinformatie van een consument die mogelijk een dienst of product zal afnemen, of een andere gewenste actie zal uitvoeren. Deze leads moet je wel eerst genereren, ofwel deze contactinformatie moet op de één of andere manier verkregen worden. Het proces van contactinformatie verzamelen noemen we leadgeneratie.

Interesse wekken

Voordat je een potentiële klant tot actie kunt aanzetten, zul je eerst interesse moeten wekken. Daarmee is leadgeneratie een soort marketing waarbij het verkrijgen van contactinformatie van belang is. Wat er vervolgens met deze informatie gedaan wordt komt na het proces van leads genereren. Lead generation is niet altijd bedoeld om een verkoop tot stand te brengen, het kan ook aanzetten zijn tot inschrijving op een nieuwsbrief, of informatie geven over een bepaald onderwerp.

Hoe wordt leadgeneratie uitgevoerd?

Er zijn verschillende mogelijkheden om leads te werven, met name social media diensten worden veel ingezet om contactinformatie te verzamelen. Door wervende teksten of de lezer te verleiden met een interessant aanbod kan informatie verzameld worden. Naast promotionele activiteiten op sociale media kunnen er ook leads worden gegenereerd via zoekmachine advertenties. Naast de traditionele manieren van betaling voor advertenties is er ook een CPL (Cost Per Lead) model waarbij alleen betaald wordt wanneer er daadwerkelijk een lead gegenereerd wordt.

Begin van de trechter

Leadgeneratie staat helemaal aan het begin van de “funnel” ofwel trechter waar de potentiële klant doorheen zal gaan. Het is daarmee van belang dat er ook een strategie en doelstelling achter de lead generation aanwezig is om voordeel te behalen uit deze inspanningen.