Beschrijving
Aftersales betreft het geheel aan acties die een verkopende partij uitvoert na het afronden van een verkoop of ander soort transactie. Tot deze acties behoren informatievoorziening, technische hulpverlening, instructie of advies over de aankoop van andere producten of diensten. Een aftersales manager speelt daarmee niet alleen een rol bij ondersteuning, maar kan ook extra omzet genereren middels upselling en andere methoden. Wat is aftersales en welke rol speelt de aftersales manager in dit traject?
Definitie aftersales
Iemand koopt een printer, krijgt het apparaat thuisbezorgd en de transactie is daarmee afgerond. Wanneer de printer niet naar behoren blijkt te werken zal er aanspraak gemaakt worden op de garantie. Deze afwikkeling valt onder aftersales, daarnaast zijn er ook commerciële motieven om een aftersales manager in te zetten.
In scenario twee werkt de printer uitstekend, maar de inktcartridges moeten vervangen worden. De oorspronkelijke verkoper adviseert de goedkopere huismerk cartridges in plaats van de officiële producten. De klant is tevreden met deze informatie en bestelt de huismerk cartridges. De klant zal zich niet altijd realiseren dat de winstmarge op merkloze producten aanzienlijk hoger ligt, daarmee heeft de aftersales service geleid tot extra inkomsten.
Klanten werven of klanten behouden
Veel marketinginspanningen richten zich op het werven van nieuwe klanten, daarbij wordt de potentie van het bestaande klantenbestand vaak vergeten. Zijn er producten of diensten die ook interessant zijn voor de klant, of zou deze klant wellicht interesse hebben in een upgrade of uitbreiding? Een bestaande klant heeft al een band met de verkopende partij, de voornaamste drempel is daarmee weggenomen. Een aftersales manager is verantwoordelijk om het contact met bestaande klanten te onderhouden met als doel hier additionele inkomsten uit te genereren. In veel gevallen is dit een win-win situatie aangezien beide partijen er voordeel uit kunnen halen.
Een slechte service na een transactie heeft een averechts effect. Niet alleen is de kans groter dat de bestaande klant niet meer terugkeert, de verkoper loopt ook het risico nieuwe potentiële klanten te verliezen door negatieve uitingen die via diverse kanalen verspreid kunnen worden.
Wat houdt ons bezig?
Kennis die voor je werkt en resultaat brengt.
Bekijk onze video’s
Laat je inspireren en blijf op de hoogte