B2C staat voor Business to Consumer, dat betekent dat bedrijven direct hun diensten en producten verkopen aan de klant. Dit is uiteraard geen opvallende verkoopmethode, toch heeft het bij online winkelen een nieuwe betekenis gekregen. De drempel om als bedrijf direct de consument te benaderen ligt lager dan ooit. Wat is B2C en hoe kun je daar als ondernemer mee aan de slag?
Business to Consumer ofwel Bedrijf naar Eindconsument is de meest bekende manier van verkopen. B2B daarentegen is van bedrijf naar bedrijf verkopen. Je koopt een brood bij de bakker, en eet deze thuis op. De bakker is de Business, jij bent de Consumer. Door B2C online zijn veel fysieke winkels in zwaar weer terecht gekomen, online shopping is immers mateloos populair vanwege het gebruiksgemak en rond-de-klok openingstijden.
De overstap van een traditionele winkel naar een webshop is niet altijd eenvoudig, veel winkels zijn al over de kop gegaan. Je kunt als ondernemer deze twee markten compleet separaat houden, je kunt ze ook combineren. Zo laten veel winkels de consument een bestelling in de winkel ophalen in de hoop er nog wat kassakoopjes bij te verkopen.
De drempel om een winkel te openen is nog nooit zo laag geweest. Met winkelsoftware kun je tegen zeer lage kosten aan de slag. Daarbij zijn er verschillende inkoopstrategieën zoals:
Bij de eerste twee opties is de B2C winkel verantwoordelijk voor betaling, bezorging, garantie en andere voorwaarden die in de wet Aankoop op Afstand zijn vastgelegd. Hoewel een B2C winkel online openen heel eenvoudig is, zijn er ook verplichtingen om aan te voldoen.
Recensies van gebruikers, klantcontact onderhouden en social media inzetten zijn allemaal waardevolle instrumenten om als Business to Consumer ondernemer succes te boeken en te behouden. Door een online strategie vast te stellen zorg je ervoor dat deze instrumenten op de juiste wijze worden gebruikt.