Een landingspagina (of landing page in het Engels) is een pagina die via de zoekresultaten in een zoekmachine bezocht wordt, met daarop alle informatie die nodig is om de bezoeker tot actie aan te zetten zoals de aanschaf van een product of dienst. Het is daarmee vaak een verkooppagina, in praktijk is er wel variatie mogelijk. Wat is een landingspagina en welke opties bestaan er om een landing page in te richten?
Een landingspagina is niet hetzelfde als een homepage. De eerste pagina van een website dient vaak als indexpagina binnen een groter geheel. Een landingspagina heeft alle informatie die de bezoeker nodig heeft op basis van een zoekopdracht in Google of een andere zoekmachine. Deze pagina’s zijn heel doelgericht en laten niets te raden over. Iemand zoekt naar informatie over een product of dienst, de landingspagina zal hierin voorzien. Dit soort pagina’s zijn nauw verbonden met het proces van ‘lead generation’.
Er kunnen verschillende doelstellingen ten grondslag liggen aan een landingspagina, dit zijn de twee voornaamste redenen:
Er zijn veel pagina’s waar je informatie kunt vinden over specifieke onderwerpen, denk bijvoorbeeld aan zonnepanelen. Als landingspagina voorbeeld kun je denken aan uitgebreide informatie over zonnepanelen, de types, merken, opbrengst en praktische tips. Na enkele alinea’s wordt de mogelijkheid aangeboden om offertes aan te vragen bij leveranciers in de regio. In dit geval wordt er niet direct iets verkocht aan de klant, er wordt contactinformatie verzameld die voor aanbieders interessant kan zijn.