B2B of Business to Business staat voor het leveren van diensten of producten tussen bedrijven onderling. De marketing en verkoop vindt dus niet plaats van een bedrijf naar een consument (B2C), bij deze transacties en communicatie zijn alleen bedrijven betrokken. Wat is B2B en hoe werkt dit bij online marketing?
Een eenvoudig voorbeeld van Business to Business verkoop vind je in de auto industrie. Er zijn fabrikanten van auto’s die hun banden, accu’s en andere onderdelen kopen van toeleveranciers die zich gespecialiseerd hebben in deze producten. De eindconsument koopt de complete auto en heeft niets van doen met de fabrikant van de onderdelen. Ook zijn er veel softwarebedrijven die hun oplossingen direct aan bedrijven leveren.
Klantrelaties onderhouden speelt een belangrijke rol bij een Business to Business strategie. Daarnaast hebben veel bedrijven geen behoefte aan zakendoen met consumenten omdat de opbrengsten niet in verhouding staan met de inspanningen die verricht moeten worden. Consumenten zijn op een aantal vlakken ook beter beschermd, denk bijvoorbeeld aan de wet Aankoop op Afstand die een 14 dagen zichttermijn verplicht stelt. Bij levering aan bedrijven is deze regel niet van toepassing.
Via internet is het eenvoudiger dan ooit om zakelijke transacties te verrichten. Leveranciers van producten, diensten en halffabrikaten kunnen ervoor kiezen een webshop in te richten die afgeschermd wordt met een login voor bestaande klanten. Zo kunnen inkoopprijzen gedeeld worden zonder alle informatie openbaar te maken. Klantcontact wordt vaak ook anders ingericht bij zakelijke klanten dan bij consumenten, wanneer een bedrijf aan beide doelgroepen levert kunnen deze transacties eventueel gescheiden worden.
Bij zakelijke transacties worden er strengere eisen gesteld aan facturatie en zaken als BTW. Bedrijven die alleen zakelijke klanten bedienen kunnen voor een zakelijk systeem kiezen, wanneer je naast bedrijven ook consumenten bedient moet dit duidelijk gescheiden worden voor de klanten. Soms kan een vinkje op een bestelpagina al voldoende zijn, in andere gevallen kan het inrichten van twee aparte webshops een betere keuze zijn. Door dit op de juiste manier toe te passen, zal de conversie geoptimaliseerd worden.