Wanneer een webpagina of website gelinkt wordt door andere websites ontstaat er een linkprofiel. De kenmerken van alle backlinks vormen een profiel van de pagina, daarbij zijn er verschillende criteria die gemeten worden zoals de herkomst van de links, de relevantie en de diversiteit. Wat is linkprofiel en hoe kun je dit bepalen?
Bij backlinks werd bij internet marketing vaak als eerste naar de hoeveelheid gekeken, en dan pas naar de kwaliteit van de sites waar de links vandaan komen. Met de diverse updates in de zoekmachine algoritmen is juist de kwaliteit van de bron sites belangrijker geworden, de hoeveelheid koppeling is van ondergeschikt belang. Naast de kwaliteit van de bron wordt er met een linkprofiel in meer detail bekeken welke koppelingen er bestaan en hoe divers deze zijn. Zo zijn er verschillende criteria die het linkprofiel bepalen:
Zoekmachines zoals Google en Bing brengen regelmatig updates uit voor hun zoekalgoritme. Met name het gebruik van malafide backlinks heeft al veel websites enorm laten kelderen in de zoekresultaten. Wanneer het linkprofiel divers is met links vanuit verschillende bronnen, is de kans groter dat de ranking van de pagina ook na een update in stand blijft. Het is dus van belang om een linkprofiel samen te stellen dat niet als “verdacht” wordt gezien voor de zoekmachines. Dit onderstreept de noodzaak voor kwaliteit boven kwantiteit als het gaat om backlinks voor zoekmachine optimalisatie.
Met een gevarieerd linkprofiel is de ranking van een pagina bestand tegen updates in het algoritme.