Download jouw gratis SEO Checklist!
46 checks voor ijzersterke SEO vriendelijke content

Direct gratis in je mailbox
2.400 marketeers en ondernemers gingen je voor
Wekelijks de beste content in je mailbox

Een vriendelijke URL is een internet adres dat goed leesbaar is voor zowel bezoekers als voor webcrawlers die informatie van websites indexeren. Naast de keuze voor een paginanaam, dient er ook rekening gehouden te worden met de hiërarchische structuur van de website als geheel. Hoe kun je een SEO vriendelijke URL maken en welke impact heeft dit op een website?

Wat is een vriendelijke URL?

Bij het woord “vriendelijk” weet iedereen direct wat daarmee bedoeld wordt. Tenminste, wanneer het om mensen en dieren gaat, maar een ‘vriendelijke URL’ is een wat vreemde uitdrukking. Toch ligt de uitleg niet ver af van wat je bij mensen zou verwachten; een webadres is namelijk ‘vriendelijk’ wanneer deze goed leesbaar is. Denk bijvoorbeeld aan deze twee adressen:

  1. Singel 356 in Rotterdam-Zuid
  2. iue3airnSoe dnil5dm-6 RZt gt

In beide gevallen worden exact dezelfde karakters gebruikt, toch is alleen het bovenste adres leesbaar. Bij een vriendelijke URL is hetzelfde principe van toepassing. Het gaat namelijk niet alleen om de inhoud van een webpagina, maar ook de vindbaarheid. En daarbij kan de woordkeuze en structuur van het webadres een belangrijke rol spelen.

Een SEO vriendelijke URL bepalen

Mensen en computers lezen tekst op een andere wijze, toch komt een SEO vriendelijke URL grotendeels overeen met een webadres dat duidelijk leesbaar is voor een persoon. Denk bijvoorbeeld aan deze criteria:

  • Het gebruik van zoektermen geeft direct aan waar de pagina over gaat.
  • Door een hiërarchische boomstructuur aan te houden kan eenvoudig context en prioriteit worden bepaald.
  • Hoewel het mogelijk is voor de webmaster om later het adres aan te passen, kan dit gevolgen hebben voor de ranking. Bepaal daarom vooraf al een website indeling die zich leent voor uitbreiding of aanpassing op een later tijdstip.
  • Maak geen gebruik van aparte tekens, vermijd hoofdletters want URL’s zijn hoofdlettergevoelig.

Ook de taal en zelfs de schrijfwijze kan een rol van betekenis spelen. Zo kan een webshop met potloden in Amerika beter het woord ‘color’ gebruiken, en in Engeland ‘colour’ omdat deze woorden overeenkomen met de lokale spelling.

Volg ons online

Regelmatig delen we inhoudelijke kennisvideo’s op YouTube.
Volg ons op Instagram voor minder officiële posts.
Blijf op de hoogte via LinkedIn van blogs en zakelijk nieuws.
Volg ons op Facebook.

Al onze begrippen

a b c d e f g h i j k l m n o p q r s t u v w x y z