Onder leesbaarheid verstaan we het gemak waarmee een tekst gelezen kan worden door een persoon. Een leesbare tekst zal voldoen aan diverse richtlijnen zoals de lengte van zinnen, het woordgebruik en de focus op het onderwerp. Met de opkomst van zoekmachine optimalisatie is de leesbaarheid van teksten online er niet altijd op vooruit gegaan. Wat is leesbaarheid en is dit net zo belangrijk als SEO?
Er is geen universele manier om teksten te schrijven. Wat voor de ene persoon leesbaar is, kan voor de andere persoon complete wartaal zijn. Denk aan juridische teksten, medische publicaties of iedere zin die bij een politicus over de lippen komt. Bij online teksten is het van belang dat de doelgroep de tekst kan lezen en begrijpen. Hierbij kunnen standaard schrijfvormen een rol spel zoals:
SEO ofwel zoekmachine optimalisatie, heeft van teksten schrijven voor het internet een soort puzzel gemaakt om het zoekmachine algoritme te manipuleren. Dit heeft geleid tot marketing teksten die perfect leesbaar zijn voor webcrawlers, maar lang niet altijd voor mensen. Met de Hummingbird update van Google wordt er meer dan ooit rekening gehouden met de leesbaarheid van teksten. Volgens Google moet een tekst niet alleen goed leesbaar zijn, maar hardop ook goed klinken.
Keywordstuffing, de praktijk van populaire zoekwoorden op webpagina’s gebruiken om hoger te scoren in Google, zou verleden tijd moeten zijn. De effecten kunnen overigens per taal verschillen, zo lijken de standaard SEO trucs beter te werken in kleinere talen zoals de Nederlandse taal dan in het Engels. Toch mag de conclusie worden getrokken dat leesbaarheid voor “echte” mensen in veel gevallen de voorkeur heeft dan teksten schrijven voor het huidige zoekalgoritme.