Download jouw gratis SEO Checklist!
46 checks voor ijzersterke SEO vriendelijke content

Direct gratis in je mailbox
2.400 marketeers en ondernemers gingen je voor
Wekelijks de beste content in je mailbox

Onder leesbaarheid verstaan we het gemak waarmee een tekst gelezen kan worden door een persoon. Een leesbare tekst zal voldoen aan diverse richtlijnen zoals de lengte van zinnen, het woordgebruik en de focus op het onderwerp. Met de opkomst van zoekmachine optimalisatie is de leesbaarheid van teksten online er niet altijd op vooruit gegaan. Wat is leesbaarheid en is dit net zo belangrijk als SEO?

Definitie leesbaarheid

Er is geen universele manier om teksten te schrijven. Wat voor de ene persoon leesbaar is, kan voor de andere persoon complete wartaal zijn. Denk aan juridische teksten, medische publicaties of iedere zin die bij een politicus over de lippen komt. Bij online teksten is het van belang dat de doelgroep de tekst kan lezen en begrijpen. Hierbij kunnen standaard schrijfvormen een rol spel zoals:

  • Woordgebruik: Stem het vocabulaire af op het leesniveau van de doelgroep.
  • Lengte van zinnen: Langere zinnen vergen meer inspanning om te lezen en onthouden.
  • Indeling: Met alinea’s en tussenkoppen maak je een langere tekst beter leesbaar.
  • Doelgroep: Bij sector specifieke teksten zullen ook termen voorkomen die niet algemeen bekend zijn, per tekst moet beoordeeld worden of specifieke woorden wel of juist niet bekend zijn bij de doelgroep.

Schrijven voor Google of voor mensen?

SEO ofwel zoekmachine optimalisatie, heeft van teksten schrijven voor het internet een soort puzzel gemaakt om het zoekmachine algoritme te manipuleren. Dit heeft geleid tot marketing teksten die perfect leesbaar zijn voor webcrawlers, maar lang niet altijd voor mensen. Met de Hummingbird update van Google wordt er meer dan ooit rekening gehouden met de leesbaarheid van teksten. Volgens Google moet een tekst niet alleen goed leesbaar zijn, maar hardop ook goed klinken.

Geen keyword stuffing meer

Keywordstuffing, de praktijk van populaire zoekwoorden op webpagina’s gebruiken om hoger te scoren in Google, zou verleden tijd moeten zijn. De effecten kunnen overigens per taal verschillen, zo lijken de standaard SEO trucs beter te werken in kleinere talen zoals de Nederlandse taal dan in het Engels. Toch mag de conclusie worden getrokken dat leesbaarheid voor “echte” mensen in veel gevallen de voorkeur heeft dan teksten schrijven voor het huidige zoekalgoritme.

Volg ons online

Regelmatig delen we inhoudelijke kennisvideo’s op YouTube.
Volg ons op Instagram voor minder officiële posts.
Blijf op de hoogte via LinkedIn van blogs en zakelijk nieuws.
Volg ons op Facebook.

Al onze begrippen

a b c d e f g h i j k l m n o p q r s t u v w x y z