Een pop-up is een online advertentie die op de voorgrond verschijnt, over de bestaande content van een pagina. Dit kan een los venster zijn, het kan ook deel uitmaken van hetzelfde venster. Deze boodschap verschijnt zonder actie van de gebruiker, maar vereist vaak wel een actie om het venster te sluiten. Wat is pop-up en is deze vorm van online adverteren effectief?
Het fenomeen pop-up begon op de hosting website Tripod.com aan het einde van de jaren negentig. Omdat banners niet altijd op de juiste positie werden geplaatst leek het beter om deze in een apart venster te openen. Ethan Zuckerman schreef hier de code voor, en had er later spijt van. Het idee van een advertentie die de bestaande indeling van de pagina niet negatief beïnvloed leek een goede functie, helaas zou deze methode worden toegepast om ongevraagd vele vensters te openen met ongewenste of zelfs gevaarlijke content.
Door “banner-blindheid” worden de vele banners op een pagina niet meer bewust waargenomen. Om de zichtbaarheid te verhogen wordt er een scherm over de content van een webpagina geplaatst waardoor de gebruiker niet meer om de advertentie heen kan kijken. Er is een actie nodig zoals het wegklikken van advertentie om het venster te verwijderen.
Vanwege het negatieve karakter van pop-ups ontstond er een behoefte aan pop-up blockers die deze vensters automatisch konden blokkeren. De meeste browsers bieden nu standaard de optie om pop-ups te blokkeren met als gevolg dat normale advertenties ook niet meer vertoond worden. Dit kan voor een website die inkomsten genereert uit advertenties tot inkomstenderving leiden.
Door een zwevend venster op de reeds geladen pagina weer te geven kunnen pop-up blockers omzeilt worden. Externe blockers hebben hier overigens ook weer een oplossing voor gevonden. Met een pop-up trek je de aandacht van de bezoeker met het risico dat de advertentie juist een averechts effect heeft. Veel mensen hebben daarom een pop-up blocker geïnstalleerd om deze advertenties te blokkeren.