Volledige begrippenlijst

Google Penalty

schrijf je in voor de nieuwsbrief meer info

Beschrijving

Een Google Penalty is een soort rode kaart van Google die een negatieve impact heeft op de positie in de zoekresultaten. Deze “straf” kan opgelegd worden wanneer het gebruik van “Black-Hat SEO” geconstateerd wordt, maar ook wijzigingen in het Google algoritme kunnen de ranking negatief beïnvloeden. Wat is Google Penalty en wat zijn de gevolgen voor de positie in de populaire zoekmachine?

Definitie Google Penalty

Google heeft een aantal richtlijnen bepaald voor websites, wanneer een pagina niet (meer) voldoet aan deze richtlijnen kan dit invloed hebben op de positie in de zoekresultaten. Dit kan automatisch gebeuren wanneer Google het algoritme aanpast zoals bij de Penguin-update het geval was. Het is ook mogelijk dat websites misbruik proberen te maken van het algoritme, wanneer dit geconstateerd wordt zal de pagina een veel lagere ranking toebedeeld krijgen of zelfs worden verwijderd uit de zoekresultaten.

Black Hat SEO

Bij zoekmachine optimalisatie ofwel SEO wordt een webpagina ingericht om zo hoog mogelijk te scoren in Google. Wanneer dit volgens de richtlijnen gebeurt is dat geen probleem. Wanneer de “zwakheden” in het algoritme misbruikt worden spreekt men van “Black-Hat SEO”, dit kan een Google Penalty tot gevolg hebben.

Updates in het algoritme

Er zijn vele meetcriteria om de positie in Google te bepalen, deze criteria worden regelmatig bijgesteld. Bij een grote update zoals de Penguin update in 2012 vielen veel websites flink terug in de zoekresultaten omdat hun SEO praktijken niet meer getolereerd werden. Met name “onbetrouwbare backlinks” zorgde voor een Google Penalty die ook grote bedrijven als BMW trof. Daarbij spaarde Google zichzelf niet, omdat de Google Chrome pagina gebruik maakte van blog artikelen tegen betaling viel de Chrome pagina flink terug in de zoekresultaten.

De beste bescherming tegen een Google Penalty is niet alleen voldoen aan de richtlijnen van Google, maar ook het bieden van kwaliteit voor de bezoeker. De kwaliteit van zoekresultaten is voor Google essentieel voor het succes van de zoekmachine, het algoritme zal aangepast worden op het gedrag van de gebruiker, niet andersom.