Download jouw gratis SEO Checklist!
46 checks voor ijzersterke SEO vriendelijke content

Direct gratis in je mailbox
2.400 marketeers en ondernemers gingen je voor
Wekelijks de beste content in je mailbox

Autoriteit in relatie tot SEO staat voor het vertrouwen dat een domein, een website of een weblink heeft. Hierbij gaat het om ‘vertrouwen’ volgens het zoekalgoritme zoals Google hier gebruik van maakt om de ranking in de zoekresultaten te bepalen. Wat is autoriteit en hoe wordt bepaald of een link ‘betrouwbaar’ is?

Definitie autoriteit

Er zijn twee definities van autoriteit met betrekking tot zoekmachine optimalisatie. In bredere context betreft het een meer algemene term voor de kwaliteit van een domein, website of webpagina in relatie tot het zoekalgoritme. Meer specifiek is het een meetpunt binnen de Moz methodiek. Dit is een website optimalisatie dienst die op basis van diverse algoritmen websites en pagina’s onder de loep neemt om hoger te ranken in zoekmachines zoals Google.

Hoe wordt autoriteit online bepaald?

Google maakt gebruik van honderden meetpunten om te bepalen op welke positie een webpagina komt te staan bij een specifieke zoekopdracht. De basis van het Google algoritme is PageRank. Hierbij wordt vooral gelet op het aantal backlinks vanuit andere websites naar een pagina. Meer is in principe beter, maar niet alle inkomende links zijn van dezelfde kwaliteit. Een pagina die gelinkt wordt vanuit websites die zelf autoritair zijn zal hoger komen te staan dan een website waar vaker naartoe wordt gelinkt maar vanuit websites die als inferieur worden gezien. Het overdragen van link autoriteit wordt ook wel ‘linkjuice’ genoemd.

Wat zijn de meetpunten voor autoriteit?

Heel eenvoudig gesteld is zoekmachine optimalisatie een populariteitswedstrijd. Als een pagina veel bezoekers trekt en vaak wordt gelinkt dan zal het als een kwalitatief hoogwaardige pagina beschouwd worden. Hierdoor wordt de autoriteit van de pagina hoger. Naast Moz zijn er meer analyse tools die afwijkende meetpunten en termen hanteren:

Moz maakt gebruik van een domein autoriteit (Domain Authority).
Ahrefs maakt gebruikt van een domein score (Domain Rating).
Majestic maakt gebruik van een citaten methode (Citation Flow).

Met Google Analytics is het mogelijk om een beeld te krijgen van de prestaties die een website levert. Het verschil is dat externe bedrijven op een andere wijze naar zoekmachine optimalisatie kijken. Google heeft als uitgangspunt relevante zoekresultaten te laten zien aan gebruikers. SEO bedrijven helpen klanten om zo hoog mogelijk uit te komen en zo hun doelgroep te bereiken.

Regelmatig delen we inhoudelijke kennisvideo’s op YouTube.
Volg ons op Instagram voor minder officiële posts.
Blijf op de hoogte via LinkedIn van blogs en zakelijk nieuws.
Volg ons op Facebook.

Al onze begrippen

a b c d e f g h i j k l m n o p q r s t u v w x y z