Beschrijving
Bij doelgroepsegmentatie wordt een grote doelgroep verdeeld in kleinere subgroepen. Hiermee kan een boodschap op maat worden afgestemd voor iedere subgroep om een grotere impact te realiseren. Bij grote doelgroepen wordt deze strategie vaak toegepast om meer mensen te benaderen op een manier die het beste aansluit op iedere individuele groep, in plaats van een uniforme stijl te kiezen die uiteindelijk niemand zal aanspreken. Wat is doelgroepsegmentatie en hoe bepaal je verschillende doelgroepen?
Definitie doelgroepsegmentatie
Wanneer je als organisatie een grote doelgroep wilt bereiken kun je niet zomaar één manier van communiceren kiezen die voor iedereen werkt. Je kunt dan de totale doelgroep opdelen in kleinere groepen en daar de juiste wijze van communiceren bij zoeken, evenals de kanalen die je inzet om deze subgroepen te benaderen. Voordat je begint met content creatie is het verstandig om de doelgroep vast te stellen, om zo content op maat te leveren. Wanneer de doelgroep niet zo divers is, of relatief klein, is het mogelijk dat de kosten voor doelgroepsegmentatie niet opwegen tegen de baten.
Criteria voor doelgroepsegmentatie
Dit zijn een aantal criteria die gebruikt kunnen worden om een grote doelgroep op te delen in kleinere subgroepen.
- Geografische locatie: Van land tot aan straat kun je doelgroepen maken. Warme handschoen zijn niet populair in het Caribisch gebied, daar moet je als kledingmerk rekening mee houden.
- Leeftijd: Wanneer een politieke partij hun standpunten wil overdragen zal een persoon van 18 waarschijnlijk op een andere wijze benaderd willen worden dan iemand van 81.
- Inkomen: Veel automerken leveren auto’s in diverse klassen, het heeft niet veel zin om de duurste klasse aan te prijzen bij mensen met een lager inkomen. Andersom kan wel, maar dan zal het verkoopargument anders zijn.
- Geslacht: Niet alleen maken vrouwen gebruik van andere diensten en producten, ze zijn ook te vinden via andere kanalen. Zo is Pinterest een effectieve plek om vrouwen te benaderen, LinkedIn wordt meer door mannen gebruikt.
Verschil tussen doelgroepsegmentatie en marktsegmentatie
Marketing en communicatie liggen soms dicht tegen elkaar aan, toch zijn er ook zeker verschillen. Waar doelgroepsegmentatie zich richt op een wijze van communiceren met de doelgroep, is marktsegmentatie specifiek bedoeld om producten of diensten aan de juiste doelgroep te verkopen.
Wat houdt ons bezig?
Kennis die voor je werkt en resultaat brengt.
Bekijk onze video’s
Laat je inspireren en blijf op de hoogte