Er zijn heel eenvoudig gesteld twee online strategieën; wild schieten om een zo groot mogelijke doelgroep te bereiken, of heel gericht potentiële klanten aanspreken waarvan de kans op conversie hoger ligt. De tweede strategie valt onder targeting. Target is het Engelse woord voor doel, je zult dus doelgericht de klanten opzoeken en benaderen. Wat is targeting en hoe kun je de juiste doelgroep aanspreken?
Je kunt bij internet marketing voor kwantiteit gaan. 1000 bezoekers met een conversieratio van 10% betekent 100 klanten. Je kunt middels targeting ook een vooraf gefilterde groep van 500 bezoekers aanspreken. Wanneer de conversieratio op 25% ligt heb je 125 klanten. Het aantal bezoekers is gehalveerd, maar het aantal klanten ligt beduidend hoger. Dat is de theorie achter targeting. In plaats van iedereen aan te spreken, ga je doelgericht op zoek naar klanten waarbij de potentie tot conversie hoger ligt.
Er zijn verschillende methoden om de meest geïnteresseerde personen aan te spreken zoals:
Naast deze vormen van targeting zijn longtail-keywords ook een veel voorkomende methode om een specifieke doelgroep aan te spreken. Meer traffic betekent niet altijd meer sales.