Download jouw gratis SEO Checklist!
46 checks voor ijzersterke SEO vriendelijke content

Direct gratis in je mailbox
2.400 marketeers en ondernemers gingen je voor
Wekelijks de beste content in je mailbox

Er zijn heel eenvoudig gesteld twee online strategieën; wild schieten om een zo groot mogelijke doelgroep te bereiken, of heel gericht potentiële klanten aanspreken waarvan de kans op conversie hoger ligt. De tweede strategie valt onder targeting. Target is het Engelse woord voor doel, je zult dus doelgericht de klanten opzoeken en benaderen. Wat is targeting en hoe kun je de juiste doelgroep aanspreken?

Definitie targeting

Je kunt bij internet marketing voor kwantiteit gaan. 1000 bezoekers met een conversieratio van 10% betekent 100 klanten. Je kunt middels targeting ook een vooraf gefilterde groep van 500 bezoekers aanspreken. Wanneer de conversieratio op 25% ligt heb je 125 klanten. Het aantal bezoekers is gehalveerd, maar het aantal klanten ligt beduidend hoger. Dat is de theorie achter targeting. In plaats van iedereen aan te spreken, ga je doelgericht op zoek naar klanten waarbij de potentie tot conversie hoger ligt.

Hoe werkt targeting?

Er zijn verschillende methoden om de meest geïnteresseerde personen aan te spreken zoals:

  • Probeer een niche te vinden: Wanneer je als Nederlandse fabrikant van jouw nieuwe product “halfzoute drop” merkt dat Belgen hier meer interesse in tonen dan Nederlanders, dan kun je beter de Zuiderburen targeten.
  • Segmentatie: Een fietsenwinkel kan honderd fietsen verkopen met een kleine marge, een winkel met sportfietsen voor mountainbiking trekt minder klanten maar kan een veel hogere marge halen op de verkoop.
  • Bouw een relatie op met de doelgroep: Social media is een uitstekende manier om de juiste groep consumenten aan te spreken en tot conversie aan te zetten. Zorg dat je een sterk profiel presenteert met een duidelijk karakter.
  • Maak gebruik van de juiste kanalen: Pinterest heeft relatief veel meer vrouwelijke gebruikers dan Tumblr, Snapchat spreekt een jongere doelgroep aan in vergelijking met Facebook. Zoek de doelgroep op en target de meest relevante kanalen.

Naast deze vormen van targeting zijn longtail-keywords ook een veel voorkomende methode om een specifieke doelgroep aan te spreken. Meer traffic betekent niet altijd meer sales.

Volg ons online

Regelmatig delen we inhoudelijke kennisvideo’s op YouTube.
Volg ons op Instagram voor minder officiële posts.
Blijf op de hoogte via LinkedIn van blogs en zakelijk nieuws.
Volg ons op Facebook.

Al onze begrippen

a b c d e f g h i j k l m n o p q r s t u v w x y z