Download jouw gratis SEO Checklist!
46 checks voor ijzersterke SEO vriendelijke content

Direct gratis in je mailbox
2.400 marketeers en ondernemers gingen je voor
Wekelijks de beste content in je mailbox

Media staat voor de communicatiemiddelen die gebruikt worden om informatie of data uit te wisselen. Dit kunnen opslagmedia zijn zoals een CD-ROM of een harddisk, het kunnen ook de drie voornaamste mediatypes zijn; print, broadcast en internet. Wat is Media en wat is er mogelijk met deze communicatiemiddelen?

Wat is Media?

Er kunnen in basis drie soorten mediatypes onderscheiden worden:

  1. Print: Drukwerk, alle informatie die verspreid wordt op papier.
  2. Broadcast: Radio en televisie, via kabels of door de lucht.
  3. Online: Websites, e-mail en andere digitale communicatievormen.

Dan zijn er nog opslagmedia. Hier wordt data opgeslagen die later bekeken of beluisterd kan worden. Dit kunnen zowel analoge als digitale producten zijn waaronder:

  • Cassette
  • Langspeelplaat
  • CD-ROM
  • DVD-RAM
  • Blu-Ray Disc
  • Diskette
  • HDD / SDD
  • USB stick

Bij opslagmedia kan onderscheid gemaakt worden tussen permanente opslag zoals een CD-ROM, of niet-permanente opslag zoals een CD-RAM.

Is internet broadcast of narrowcast?

Een radio- of televisie uitzending valt onder broadcast media. De uitzendingen op TV kunnen in principe door iedereen binnen het bereik van de zendapparatuur worden bekeken. Narrowcasting is daarentegen een manier van content aanbieden voor een specifieke groep op een locatie. Denk aan een scherm in een wachtkamer. Het internet is enerzijds algemeen bereikbaar, toch kan de informatie heel specifiek wordt aangeboden. Bij het bepalen van de juiste kanalen om klanten aan te spreken zal in de volledige media markt de meest relevante weg worden gekozen. Een algemene veronderstelling is dat oudere personen doorgaans televisie en radio consumeren, terwijl een jonger publiek juist online te vinden is.

Alle Media is traditioneel

Hoewel internet als ‘nieuwe media’ wordt beschouwd, is naast de wijze van verspreiden de content niet altijd innovatief. En wanneer dit wel is, dan wordt het lang niet altijd gewaardeerd. Zo kwam de innovatieve videodienst Quibi met een format waarbij filmpjes maximaal tien minuten duren, met een flexibel aspect-ratio. Dit houdt in dat de video zowel in portret stand als in landschapsmodus bekeken kan worden. Ideaal voor mobiele telefoons, toch liep het publiek niet warm voor deze service.

Volg ons online

Regelmatig delen we inhoudelijke kennisvideo’s op YouTube.
Volg ons op Instagram voor minder officiële posts.
Blijf op de hoogte via LinkedIn van blogs en zakelijk nieuws.
Volg ons op Facebook.

Al onze begrippen

a b c d e f g h i j k l m n o p q r s t u v w x y z