Download jouw gratis SEO Checklist!
46 checks voor ijzersterke SEO vriendelijke content

Direct gratis in je mailbox
2.400 marketeers en ondernemers gingen je voor
Wekelijks de beste content in je mailbox

Wat is een art director?

Een art director is een brede titel die toepasbaar is op meerdere functies binnen marketing, theater, filmproductie, mode, computerspellen en website ontwikkeling. Doorgaans is het een persoon die verantwoordelijk is voor de algehele uitstraling, sfeer of emotie die een productie moet voorbrengen. Wat is een art director en welke werkzaamheden verrichten ze in verschillende sectoren?

Definitie art director

De vraag “wat doet een art director” is niet eenvoudig te beantwoorden. Het is namelijk een functie die een brede kennis vereist en op verschillende terreinen binnen een organisatie of project inzetbaar is. ‘Art’ is het Engelse woord voor kunst, een ‘director’ is een regisseur. In praktijk is het vaak een persoon die de artistieke visie van meerdere professionals met elkaar in overeenstemming brengt om tot een uniform geheel te komen.

Art director of production designer?

Een regisseur in films houdt zich in praktijk vooral bezig met alle elementen die zich voor de camera afspelen en zorgt ervoor dat een script op een audiovisuele wijze tot leven komt. Dit betekent niet dat regisseurs zich bezighouden met ieder detail zoals het bouwen van decorstukken of het maken van kleding voor de acteurs. De art director houdt zich bezig met zaken die niet direct gekoppeld zijn aan de prestaties van de acteurs en het vertellen van een verhaal, het is iemand die ervoor moet zorgen dat de productie een uniforme uitstraling heeft. De rol van art director is geëvolueerd tot wat later production designer zou worden, al worden deze termen nog regelmatig door elkaar gebruikt.

Art director of creative director?

De term art director bleek niet de lading te dekken in film, ook in andere sectoren past de term niet geheel bij de werkzaamheden. Daarom wordt er ook wel gesproken van een creative director, waarbij de nadruk ligt op creativiteit en niet zozeer kunst. Veel producties zijn namelijk niet direct te classificeren als opzichzelfstaande kunstwerken maar maken onderdeel uit van een groter geheel of staan ten dienste van een specifiek doel. In de modewereld wordt ook vaak gebruik gemaakt van creative director als titel voor deze aanstelling.

Art direction in marketing

Binnen marketing zal een art director niet noodzakelijk een ‘kunstzinnige’ rol vervullen. Het is in deze context meer een persoon die de elementen samenbrengt en coördineert om het gewenste resultaat te bereiken en de intentie van de adverteerder over te brengen. Zo zal er een copywriter zijn die verantwoordelijk is voor de geschreven tekst en een vormgever die zorgt draagt voor het visuele aspect. In groepsverband zal de art director de intentie van de klant vertalen naar een reclame uiting of marketing campagne.

Art director in print media en webdesign

In zowel tijdschriften als op websites is er van nature een synergie tussen geschreven tekst en visuele elementen. Enerzijds zijn er tekstschrijvers en redactieleden, anderzijds zijn er ontwerpers, fotografen en grafisch vormgevers. De art director is in dit geval de persoon die ervoor zorgt dat de redactionele content op een aantrekkelijke wijze wordt gepresenteerd ten dienste van de inhoud. In print liggen de parameters vast, op een website kan de indeling anders zijn per scherm wat diverse uitdagingen met zich meebrengt die bij print media niet van toepassing zijn. Daarnaast is er ook sprake van interactiviteit wat onderdeel uitmaakt van UX design.

Interactieve kunst

Net zoals voor interactieve websites van toepassing is zijn er bij videogames ook uitdagingen op het gebied van user input. De speler bepaalt voor een deel de inhoud van het scherm door interacties met het spel. Er moeten graphics en geluiden worden ontworpen die in verschillende situaties gebruikt worden, mogelijk vanuit andere standpunten en in een non-lineair verloop. Toch moet het spel een consistente samenhang vertonen.

Filmcriticus Roger Ebert beweerde ooit dat computerspellen nooit kunst konden zijn omdat het een interactief medium was, een stelling die door veel professionals en gamers als beledigend en onjuist werd gezien. Hij nam zijn mening niet terug, hij gaf wel toe dat hij nooit een dergelijke mening had moeten uiten over een onderwerp waar hij geen kennis van had of überhaupt interesse voor had.

Regelmatig delen we inhoudelijke kennisvideo’s op YouTube.
Volg ons op Instagram voor minder officiële posts.
Blijf op de hoogte via LinkedIn van blogs en zakelijk nieuws.
Volg ons op Facebook.

Al onze begrippen

a b c d e f g h i j k l m n o p q r s t u v w x y z