Volledige begrippenlijst

Offline marketing

schrijf je in voor de nieuwsbrief meer info

Beschrijving

Offline marketing staat voor alle soorten van advertenties en promoties die niet via internet worden verspreid. Dit worden ook wel de ’traditionele’ kanalen genoemd zoals print, radio en televisie. Sommige bedrijven adverteren liever op het internet, andere juist niet, regelmatig wordt er voor een mix gekozen. Wat is Offline marketing en in welke gevallen is deze ‘oude’ vorm van adverteren nog steeds effectief?

Wat is Offline marketing?

De definitie van internet past niet helemaal bij de wijze waarop media worden verspreid. Hoewel radio en televisie gezien worden als ‘Offline media’, zullen de meeste huishoudens deze content via een kastje in huis te zien en horen krijgen via een internetverbinding. De term Offline marketing is daarmee in principe niet juist, gezien het feit dat radio en televisie vaak wel degelijk via internet worden aangeboden. Tot de ‘Offline’ kanalen rekenen we:

  • Print media
  • Broadcast radio
  • Broadcast televisie
  • Bioscoop en theater

Narrowcasting kan ook tot Offline marketing worden gerekend, omdat de aanbieder bepaalt waar en op welke wijze de content zichtbaar wordt gemaakt. Met online wordt doorgaans ‘vrij toegankelijk via een internetverbinding’ bedoeld. Ook gevels met belettering, sponsoring van musea of goede doelen, en promotionele artikelen zoals pennen of tasjes kunnen tot Offline marketing worden gerekend.

Kiezen of beide?

Je kunt als adverteerder zowel online als offline marketing inzetten, of beide combineren. De afwegingen hiervoor kunnen zeer divers zijn. Niet iedereen streamt video via YouTube, die doelgroep kan via televisiecommercials worden bereikt. Met name oudere doelgroepen lezen nog vaak gedrukte media, die bereik je via een advertentie in de krant. Lokaal flyeren of billboards plaatsen biedt een zichtbaarheid die internet niet kan bieden. In praktijk zullen adverteerders via Offline kanalen ook gebruik maken van Online promotie, exclusief Online marketing komt vaker voor. Met name startups die een beperkt budget hebben, en ‘disruptive’ bedrijven richtten hun pijlen vooral of zelfs exclusief op online promotie.