Download jouw gratis SEO Checklist!
46 checks voor ijzersterke SEO vriendelijke content

Direct gratis in je mailbox
2.400 marketeers en ondernemers gingen je voor
Wekelijks de beste content in je mailbox

Wat is retail?

Retail is de Engelse term voor wat ook wel detailhandel of kleinhandel wordt genoemd. Het is een verzamelnaam voor winkels die aan consumenten leveren, die weer onderverdeeld kunnen worden in verschillende branches waaronder supermarkten, modewinkels, boekhandels etc. In de distributieketen is dit de laatste schakel tussen ondernemer en consument. Wat is retail en welke vormen kunnen er worden onderscheiden?

Definitie retail?

De betekenis van retail is voluit het leveren van goederen en/of diensten die bestemd zijn voor het gebruik door consumenten. Hoewel de term synoniem lijkt te staan aan de detailhandel is dit niet geheel juist. Retail is een ruimer begrip waar ook diensten onder vallen zoals banken en reisbureaus. In de detailhandel worden louter fysieke goederen geleverd.

Geschiedenis van retail verkoop

Naast schatting bestaat de detailhandel al zeker 10.000 jaar. Nog voor er geld bestond werden goederen uitgewisseld als vorm van betaling. De marktverkoop zoals deze nog steeds bestaat is al duizenden jaren oud en stamt uit het gebied ter hoogte van Turkije. Ook de oude Grieken kende markten waar goederen uitgestald werden in kraampjes en waar er betaald werd met geld.

Het concept van verpakking en merken komt waarschijnlijk uit China, waar verkopers en families hun naam op de verpakking schreven om de herkomst en kwaliteit van de producten aan te duiden. Waar in veel gebieden verkopers bij elkaar kwamen in markten en binnen hun regio van locatie naar locatie rondreisden, zouden in Engeland en Europa winkeltjes hun deuren openen die ieder hun specialisme hadden. Zo waren er bakkers, groenteboeren en edelsmeden waar de klanten naartoe gingen.

Verschillende soorten retailformules

Er zijn veel vormen van retail, daarbij zijn winkels als de bakker, slagers en groenteboer samengevoegd in de supermarkten. Er is een scheiding te maken tussen food en non-food, daarnaast zijn er ook nog drogisterijen. Niet alleen richten winkels zich op andere soorten producten, ze kunnen ook een specifieke doelgroep aanspreken. Zo zijn er budget formules of juist winkels die zich op een hoger marktsegment richten. De betekenis van retail is door de opkomst van internet veranderd, denk bijvoorbeeld aan online reserveren met ophalen in de winkel.

1+1 aanbiedingen

Er zijn verschillende manieren om een band op te bouwen met de klant. Een goede service, winkelpersoneel met kennis over het assortiment of een aangename winkelervaring. Met name in Nederland is er een cultuur van aanbiedingen om de aandacht van de klant te trekken. Zozeer zelfs dat de standaard prijsstelling hierdoor in een aantal gevallen is gestegen. Zo is bekend dat dezelfde producten in Duitsland vaak goedkoper worden aangeboden, in Nederland zijn dan vaak weer acties zoals 1+1, 50% korting etc. Door de standaard prijs kunstmatig hoog te houden kunnen retailers de illusie van korting wekken. Zegeltjes sparen is ook een typische vorm van klantenbinding in Nederlandse winkels.

Online concurrentie

Toen Amazon.com in 1995 als online boekwinkel zou starten was nog niet direct duidelijk dat dit bedrijf niet alleen de concurrentie zou aangaan met boekhandels maar ook andere winkels flink in de wielen zou rijden. De retail heeft veel geleden onder de opkomst van webshops, veel grote namen gingen failliet omdat ze de transitie niet konden maken. Toch zijn niet alle merknamen voorgoed van het toneel verdwenen, Kijkshop en ook V&D zijn teruggekeerd als webshop. Daarbij wordt vaak gekozen voor een reseller formule waarbij er naast een (beperkt) eigen assortiment ook producten van wederverkopers worden aangeboden.

BTW berekenen

In de meeste landen is er sprake van een BTW systeem, het percentage kan verschillen per land. In B2B kunnen deze kosten worden teruggevorderd, voor B2C geldt dit niet. Om de concurrentiepositie van bedrijven in Europa te versterken is de wetgeving omtrent import van buiten Europa aangepast. Nu wordt er ook BTW geheven over producten van buiten de EU.

Winkelen op afspraak

In 2020 zou de Corona pandemie ervoor zorgen dat veel niet-essentiële winkels de deuren moesten sluiten. Later kwamen er mogelijkheden zoals ‘Click & Collect’ en winkelen op afspraak binnen een specifiek tijdvak. Deze initiatieven bleken niet zo succesvol te zijn omdat klanten liever spontaan naar de winkel toe wilde gaan. Ook konden ondernemers minder klanten in hun winkel ontvangen waarmee de operationele kosten vaak hoger lagen dan de inkomsten die gegenereerd werden.

Regelmatig delen we inhoudelijke kennisvideo’s op YouTube.
Volg ons op Instagram voor minder officiële posts.
Blijf op de hoogte via LinkedIn van blogs en zakelijk nieuws.
Volg ons op Facebook.

Al onze begrippen

a b c d e f g h i j k l m n o p q r s t u v w x y z