Enhanced eCommerce of afgekort EEC is een plugin voor Google Analytics die meer inzicht verschaft in het gedrag van klanten. Het is mogelijk om meerdere acties te indexeren en analyseren, waarbij onderscheid kan worden gemaakt tussen bezoekers die de Sales Funnel geheel hebben doorlopen of juist niet hebben afgerond. Wat is Enhanced eCommerce en hoe kan dit helpen bij online verkoop?
Google biedt een flink aantal tools om websites te optimaliseren voor zoekmachines, om marketing campagnes te plannen en ten uitvoer te brengen maar ook om de verkooptrechter te optimaliseren. Enhanced eCommerce valt in die laatste categorie, het is een tool die features biedt om de wijze waarop klanten acties uitvoeren in een website of webshop worden gevolgd met als doel het optimaliseren van de conversie. Er kan gebruik worden gemaakt van deze plugin door deze toe te voegen aan een bestaande Google Analytics accounts via de Google Tag Manager. Activeren is niet ingewikkeld, het is wel van belang dat de data in de juiste formattering wordt ingevoerd.
Omdat de functionaliteit van Enhanced eCommerce als geheel behoorlijk complex kan zijn, is het verstandig om de functionaliteit van deze tool in segmenten te verdelen. Het is ook niet nodig om direct van alle mogelijkheden gebruik te maken. Dit zijn enkele kenmerken:
Door gebruik te maken van de functie aankopen worden de verkooprapporten vanuit Analytics zichtbaar die uitgesplitst kunnen worden in categorie, merk of type.
De stappen binnen het winkelmandje kunnen per stap worden geëvalueerd zodat bepaald kan worden waar en waarom mensen afhaken alvorens de transactie te voltooien.
De ratio van bezoekers die een productpagina hebben bekeken ten opzichte van de klanten die het product daadwerkelijk hebben aangeschaft valt te registreren.
Ook de ratio tussen het bekijken van een productpagina en het toevoegen aan het winkelmandje is zichtbaar.
De mogelijkheden binnen Enhanced eCommerce zijn ook toepasbaar op niet-commerciële sites om zo meer data te verzamelen over bezoekers.