Download jouw gratis SEO Checklist!
46 checks voor ijzersterke SEO vriendelijke content

Direct gratis in je mailbox
2.400 marketeers en ondernemers gingen je voor
Wekelijks de beste content in je mailbox

Webanalyse staat voor het verzamelen, rapporteren en analyseren van website data. Daarbij worden de beoogde doelen naast de werkelijke resultaten gelegd om zo te bepalen of specifieke inspanningen geleid hebben tot het gewenste resultaat. Wat is webanalyse en hoe wordt dit genoemd in Google Analytics?

Wat is webanalyse?

Web Analyse wordt in het Engels Web Analytics genoemd, het is een belangrijke taak van SEO professionals waarbij de prestaties van websites in kaart worden gebracht. Naast het aantal bezoekers zijn er nog veel meer meetpunten die bepalend kunnen zijn voor de eigenaar van een website. Denk aan het aantal personen dat via een betaalde advertentie heeft doorgeklikt naar een pagina, hoe lang bezoekers doorbrengen op een pagina en de conversie ratio.

Enkele voorbeelden van analyse data zijn:

  • De geografische locatie van de bezoeker.
  • De interacties op de pagina.
  • De herkomst van de bezoeker en de volgende bestemming.
  • Het aantal pagina’s dat wordt bezocht.
  • De bezoekers die direct na het bezoeken van de pagina de website verlaten.

Hoe wordt een analyse uitgevoerd?

Er zijn verschillende methoden die toegepast kunnen worden. De twee voornaamste opties zijn Logfile analyse en Page tagging. Bij een Logfile analyse wordt gebruik gemaakt van de data die reeds verzameld wordt op de server. Deze ruwe data kan vervolgens verwerkt worden in de Webanalyse. Dan is er Page tagging waarbij specifieke code aan de pagina wordt toegevoegd om analyse mogelijk te maken. Beide systemen hebben unieke pluspunten, minpunten en toepassingsmogelijkheden. Er zijn ook hybride oplossingen die gebruik maken van beide methoden.

Google Dimensie

De term Dimensie in webanalyse wordt gebruikt door Google om beschrijvende kenmerken of eigenschappen van gegevens te definiëren. Standaard Dimensies voor Google zijn bijvoorbeeld de browser, bestemmingspagina of campagne. In de statistieken wordt deze data inzichtelijk gemaakt, zoals de duur van een sessie of de laatste pagina voordat een website verlaten werd.

Regelmatig delen we inhoudelijke kennisvideo’s op YouTube.
Volg ons op Instagram voor minder officiële posts.
Blijf op de hoogte via LinkedIn van blogs en zakelijk nieuws.
Volg ons op Facebook.

Al onze begrippen

a b c d e f g h i j k l m n o p q r s t u v w x y z