Off-page optimalisatie is het optimaliseren van een website voor zoekmachines buiten de betreffende site. Vaak wordt dit bewerkstelligd door middel van backlinks. Linkbuilding maakt een belangrijk deel uit van off-page optimization, ook koppelingen die vanuit de website naar externe pagina’s gelegd worden maken onderdeel uit van deze SEO strategie. Wat is off-page optimalisatie en welke rol speelt linkbuilding in SEO?
Er zijn verschillende manieren om on-page optimization uit te voeren. Denk aan het gebruik van de juiste indeling, het toevoegen van rich media content en teksten waar specifieke zoekwoorden in verwerkt zijn. Bij off-page optimalisatie is het juist het doel om de vindbaarheid in zoekmachines te verbeteren door externe factoren te beïnvloeden.
Je kunt de vindbaarheid van een website beïnvloeden door relevante en kwalitatieve links naar je website te plaatsen. Wanneer op een webpagina een koppeling wordt gelegd naar een andere webpagina die zich op een ander domein bevindt, is dat een backlink. Meer backlinks vanuit meerdere externe websites geven de bestemmingspagina een hogere autoriteit. Dit wordt gebruikt in het zoekalgoritme om de kwaliteit van een pagina te bepalen. Meer backlinks vanuit kwalitatief goede websites kunnen een positief effect hebben op de ranking in de zoekresultaten. Daarnaast worden uiteraard ook bezoekers direct naar de bestemmingspagina geleid zonder tussenkomst van een zoekmachine. Je kunt zelf aan de slag gaan met linkbuilding, maar je kunt dit proces ook uitbesteden aan een SEO bureau.
Er schuilt een risico in off-page optimalisatie, er is namelijk weinig controle uit te oefenen op externe pagina’s. Selectieve linkbuilding via autoritaire websites kan positieve resultaten opleveren, terwijl grote aantallen backlinks via zogenaamde ‘linkfarms’ en websites die specifiek ontwikkeld zijn om het aantal links kunstmatig te verhogen juist averechts werken. Dit soort off-page optimalisatie valt onder ‘Black Hat SEO’ en dient vermeden te worden.
Naast bewuste linkbuilding kan dit ook organisch plaatsvinden door zoekmachine optimalisatie, bijvoorbeeld door content te publiceren die voor externe sites als waardevol gezien wordt. Ook het maken van relevante koppelingen naar externe websites en pagina’s kan de vindbaarheid van de bron verbeteren.