Bij keywordstuffing wordt er gebruik gemaakt van populaire zoektermen om zoekmachine optimalisatie toe te passen. In tegenstelling tot normaal gebruik van zoekwoorden worden overmatig veel zoektermen gebruikt, of woorden die niet relevant zijn voor de pagina. Wat is keywordstuffing en waarom kan dit een negatieve invloed hebben op SEO?
Een belangrijk element bij het bepalen van de volgorde van resultaten in zoekmachines, is het gebruik van specifieke zoektermen. Wanneer bijvoorbeeld het woord “appelmoes” regelmatig voorkomt op een pagina, zal Google bij een zoekopdracht waar het woord “appelmoes” in voorkomt een hoge positie toekennen. Bij keywordstuffing worden populaire zoektermen in pagina’s verwerkt met als enige doel een hoge ranking te behalen, ook wanneer deze pagina’s niet relevant zijn voor de persoon die zoekt met deze woorden.
Omdat de kwaliteit van de zoekresultaten negatief wordt beïnvloed door keywordstuffing zijn er updates doorgevoerd in het zoekalgoritme van zowel Google als Bing. Al sinds 2003 bestraft Google pagina’s die keywordstuffing toepassen, maar bij de Panda update in 2011 en Hummingbird update in 2013 werd echt de bezem door de zoekresultaten gehaald. Bing werd in 2014 voorzien van een update om keywordstuffing aan te pakken.
Wanneer pagina’s op een relevante wijze gebruik maken van keywords zullen ze een hoge positie in de zoekresultaten toegekend krijgen. Wanneer er sprake is van manipulatie en opzettelijke misleiding spreekt men van Black Hat SEO. Dit zijn zoekmachine optimalisatie methoden die niet overeenkomstig zijn met de “Best Practices” zoals die bepaald zijn door de eigenaar van de zoekmachine.