Volledige begrippenlijst

A-locatie

schrijf je in voor de nieuwsbrief meer info

Beschrijving

Een A-locatie is een term die wordt gebruikt voor zowel de detailhandel als voor zakelijke dienstverleners. Het betreft locaties die aantrekkelijk zijn vanwege de omgeving. Denk aan een drukke winkelstraat of een kantoorpand op een locatie aan de snelweg. Voor de retail sector is de winkellocatie van groot belang, voor webshops zijn er andere factoren die een rol spelen. Wat is A-locatie en welke invloed heeft dit op online shopping?

Definitie A-locatie

Een A-locatie als winkellocatie is onder te verdelen in een A1 en een A2 locatie. A1 ligt in het centrum van een winkelgebied, A2 ligt meer aan de rand. Wanneer je als retailer veel mensen in de winkel moet ontvangen om voldoende inkomsten te genereren zal de detailhandel locatie van groot belang zijn. Naast A-locatie zijn er ook B en C locaties, die zich op een minder voordelige plek bevinden. De invulling van stedelijke gebieden verandert sterk door de populariteit van webshops. In drukke gebieden verdwijnen met name bedrijven die standaard producten verkopen, en verschijnen ondernemingen in andere sectoren zoals horeca en recreatie.

Detailhandel locatie en online shopping

Er zijn veel winkels die naast fysieke locaties ook een webshop onderhouden, vaak wordt er een combinatie gelegd. Denk aan een afhaalpunt; HEMA gebak dat online besteld wordt kan in de winkel worden opgehaald. Zo hoeft HEMA geen bezorgdienst te regelen, en de klant wordt in de winkel geprikkeld om extra aankopen te verrichten. Coolblue is een voorbeeld van een online winkel met een aantal winkellocaties in grote steden. De detailhandel locatie bevindt zich niet op een A-locatie maar in een gebied waar de panden goedkoper zijn. Daarnaast is het mogelijk bestellingen direct aan huis te laten bezorgen. Hiermee kunnen ze relatief goedkoop een online dienstverlening combineren met een offline service.

Een populair domein op internet kan ook als A-locatie aangemerkt worden, hier maken domein handelaren gebruik van door goed bezochte domeinen over te nemen en weer door te verkopen. Online traffic is deels vergelijkbaar met winkelend publiek in een drukke winkelstraat.