Download jouw gratis SEO Checklist!
46 checks voor ijzersterke SEO vriendelijke content

Direct gratis in je mailbox
2.400 marketeers en ondernemers gingen je voor
Wekelijks de beste content in je mailbox

Opt-out staat voor het afmelden op bijvoorbeeld een nieuwsbrief of promotioneel aanbod, of het verwijderen van persoonlijke informatie uit een database. Dit is anders dan Opt-in, waarbij de gebruiker of klant er zelf voor kiest om zich in te schrijven of aan te melden. Wat is een Opt-out en hoe werkt dit na invoering van de AVG wetgeving?

Wat is Opt-out?

Bij de meeste nieuwsbrieven die in de mailbox verschijnen zal er onderaan een link staan met “uitschrijven”, “afmelden” of een dergelijke term. Dit is een Opt-out, een mogelijkheid om niet langer een specifieke wijze van communicatie te ontvangen. Dit is niet alleen netjes vanuit de aanbieder, sinds de invoering van de AVG wetgeving is het verplicht binnen Europa om afmelden op dit soort communicatie eenvoudig te maken.

Beter of slechter dan Opt-in?

Je kunt niet direct stellen dat Opt-out het tegenovergestelde is van Opt-in, ze liggen in praktijk veel dichter bij elkaar. Bij ‘out’ behoor je tot een bestand maar wil je hieruit verwijderd worden, bij ‘in’ kies je er bewust voor om aan het bestand toegevoegd te worden. Bij de ‘out’ is er niet altijd een ‘in’ aan voorafgegaan, en daar zit mogelijk het probleem. Naast de wettelijke bepalingen omtrent het verzenden van ongevraagde berichten, moet afgewogen worden of consumenten ongevraagde informatie op prijs stellen. Een mail, SMS of ander soort bericht van een onbekende partij wordt vaak als storend ervaren.

Toestemming vragen of niet?

Bij banner advertenties is er in beginsel geen mogelijkheid voor een Opt-out. Je krijgt als bezoeker een banner of advertentie voorgeschoteld zonder verdere keuzemogelijkheden. Bij mailings, nieuwsbrieven en aanbiedingen per post of telefoongesprekken is dit wel mogelijk. Omdat het eerste contact leggen doorgaans de grootste uitdaging is binnen een marketing strategie, biedt het voordeel om kanalen in te zetten die niet werken op basis van toestemming of afwijzing. Wanneer een gebruiker eerder toestemming heeft verleend dient men wel een Opt-out mogelijkheid duidelijk vindbaar aan te bieden.

Volg ons online

Regelmatig delen we inhoudelijke kennisvideo’s op YouTube.
Volg ons op Instagram voor minder officiële posts.
Blijf op de hoogte via LinkedIn van blogs en zakelijk nieuws.
Volg ons op Facebook.

Al onze begrippen

a b c d e f g h i j k l m n o p q r s t u v w x y z