Download jouw gratis SEO Checklist!
46 checks voor ijzersterke SEO vriendelijke content

Direct gratis in je mailbox
2.400 marketeers en ondernemers gingen je voor
Wekelijks de beste content in je mailbox

Marktpenetratie staat voor het aantal verkopen of het aantal verkooppunten dat een product heeft binnen een specifieke productgroep. Het kan gezien worden als een meer overkoepelende term waar ook marktaandeel en merkbekendheid onder vallen. Wat is marktpenetratie en hoe verhoog je dit percentage?

Definitie marktpenetratie

In 1957 werd de Ansoff Matrix gepubliceerd, een matrix waarmee kan worden bepaald hoe een bedrijf kan groeien en welke risico’s verbonden zijn aan ieder besluit. Het verhogen van het marktaandeel behoort tot deze strategie. Toch is marktpenetratie meer dan alleen het aantal verkopen binnen een sector of niche in verhouding tot de concurrentie.

Als we kijken naar marktaandeel dan gaat het over het totaal aantal verkopen van alle aanbieders in relatie tot het aantal verkopen dat één specifieke aanbieder heeft gerealiseerd. Als er 100 paar sportschoenen zijn verkocht in een winkel, en 25 paar waren van Adidas, dan is het marktaandeel van Adidas 25 procent in die winkel. Daarbij zijn er kaders gesteld. Zo gaat het in dit voorbeeld om een specifieke winkel en de categorie sportschoenen. Naarmate je de kaders anders stelt zal het marktaandeel veranderen.

Meer dan penetratie van de markt

Bij marktpenetratie gaat het niet alleen om het aantal verkopen of het percentage van de markt in een specifieke categorie. Het kan ook betrekking hebben op zaken als merkbekendheid of verkrijgbaarheid. Zo is het mogelijk dat Mario het meest bekende computerspel karakter is terwijl een Call of Duty spel beter verkoopt dan Mario spellen. De merkbekendheid is niet altijd direct gerelateerd aan het marktaandeel. Een reden voor de relatief lage verkoopcijfers van het Mario spel kan zijn omdat deze spellen alleen op Nintendo systemen worden aangeboden. De Call of Duty serie is verkrijgbaar op meerdere systemen.

Internationale marktpenetratie

Naast de onderdelen die gekoppeld zijn aan marktpenetratie kan de geografie of demografie een rol spelen. Zo zijn er producten die in China niet verkocht worden vanwege diverse redenen. Ook zijn er Chinese producten die juist niet buiten dit land verkocht worden. Per regio kan de marktpenetratie hoog zijn terwijl dit elders heel anders is. Dit kan een kwestie zijn van voorkeuren of marketing. Zo is Apple dominant in de Verenigde Staten terwijl Android een hogere penetratie kent in Europa.

Regelmatig delen we inhoudelijke kennisvideo’s op YouTube.
Volg ons op Instagram voor minder officiële posts.
Blijf op de hoogte via LinkedIn van blogs en zakelijk nieuws.
Volg ons op Facebook.

Al onze begrippen

a b c d e f g h i j k l m n o p q r s t u v w x y z