Download jouw gratis SEO Checklist!
46 checks voor ijzersterke SEO vriendelijke content

Direct gratis in je mailbox
2.400 marketeers en ondernemers gingen je voor
Wekelijks de beste content in je mailbox

Bij funnelmarketing leid je de bezoeker via een aantal stappen naar conversie. Funnel is het Engelse woord voor trechter, hoe verder de bezoeker in de funnel komt hoe groter de kans is op een conversie. Funnelmarketing richt zich specifiek op de noodzakelijke stappen die genomen moeten worden om het vooropgestelde doel te bereiken. Wat is funnelmarketing en hoe kan dit gebruikt worden om de conversie te optimaliseren?

Definitie funnelmarketing

Als webmaster, bedrijf of organisatie wil je de bezoeker aanzetten tot het uitvoeren van een specifieke actie. Dit kan het aanschaffen van een product of dienst zijn, een formulier invullen om offertes aan te vragen kan ook al een doel zijn (en tevens ook een stap in een grotere funnel). Om bij dit doel te geraken moeten er eerst een aantal stappen worden genomen. Bij een webshop zal funnelmarketing ongeveer in deze stappen verlopen:

  1. Een persoon vind de link naar een webshop.
  2. Iemand bezoekt de webshop.
  3. Er wordt een productpagina bekeken.
  4. Het product wordt in het winkelmandje gelegd.
  5. Er wordt afgerekend.

Zo lijkt funnelmarketing sterk op de “customer journey”, de reis die een klant aflegt. Maar bij funnelmarketing is de bekende vorm van een trechter een belangrijke factor in de strategie. Aan het begin van de funnel kunnen er enorm veel potentiële klanten zijn, bij iedere stap wordt dit aantal minder. Het is mogelijk om die eerste stap in de funnel zo breed mogelijk te maken, en vervolgens zoveel mogelijk bezoekers tot het eindpunt te leiden. Het percentage potentiële klanten wordt bij iedere stap kleiner. Je kunt ook aan het begin al doelgroepgericht werken met als gevolg dat de funnel een smallere vorm zal aannemen.

Analyse bij funnelmarketing

Wanneer er een aantal duidelijke stappen in de trechter bepaald worden kan het “drop-off” percentage berekend worden, dat is het aantal bezoekers dat afhaakt bij iedere stap. Zo wordt vaak snel duidelijk waarom bezoekers niet die volgende stap nemen, en daar kan de website of online strategie op aangepast worden.

Volg ons online

Regelmatig delen we inhoudelijke kennisvideo’s op YouTube.
Volg ons op Instagram voor minder officiële posts.
Blijf op de hoogte via LinkedIn van blogs en zakelijk nieuws.
Volg ons op Facebook.

Al onze begrippen

a b c d e f g h i j k l m n o p q r s t u v w x y z