Beschrijving
Bij funnelmarketing leid je de bezoeker via een aantal stappen naar conversie. Funnel is het Engelse woord voor trechter, hoe verder de bezoeker in de funnel komt hoe groter de kans is op een conversie. Funnelmarketing richt zich specifiek op de noodzakelijke stappen die genomen moeten worden om het vooropgestelde doel te bereiken. Wat is funnelmarketing en hoe kan dit gebruikt worden om de conversie te optimaliseren?
Definitie funnelmarketing
Als webmaster, bedrijf of organisatie wil je de bezoeker aanzetten tot het uitvoeren van een specifieke actie. Dit kan het aanschaffen van een product of dienst zijn, een formulier invullen om offertes aan te vragen kan ook al een doel zijn (en tevens ook een stap in een grotere funnel). Om bij dit doel te geraken moeten er eerst een aantal stappen worden genomen. Bij een webshop zal funnelmarketing ongeveer in deze stappen verlopen:
- Een persoon vind de link naar een webshop.
- Iemand bezoekt de webshop.
- Er wordt een productpagina bekeken.
- Het product wordt in het winkelmandje gelegd.
- Er wordt afgerekend.
Zo lijkt funnelmarketing sterk op de “customer journey”, de reis die een klant aflegt. Maar bij funnelmarketing is de bekende vorm van een trechter een belangrijke factor in de strategie. Aan het begin van de funnel kunnen er enorm veel potentiële klanten zijn, bij iedere stap wordt dit aantal minder. Het is mogelijk om die eerste stap in de funnel zo breed mogelijk te maken, en vervolgens zoveel mogelijk bezoekers tot het eindpunt te leiden. Het percentage potentiële klanten wordt bij iedere stap kleiner. Je kunt ook aan het begin al doelgroepgericht werken met als gevolg dat de funnel een smallere vorm zal aannemen.
Analyse bij funnelmarketing
Wanneer er een aantal duidelijke stappen in de trechter bepaald worden kan het “drop-off” percentage berekend worden, dat is het aantal bezoekers dat afhaakt bij iedere stap. Zo wordt vaak snel duidelijk waarom bezoekers niet die volgende stap nemen, en daar kan de website of online strategie op aangepast worden.
Wat houdt ons bezig?
Kennis die voor je werkt en resultaat brengt.
Bekijk onze video’s
Laat je inspireren en blijf op de hoogte