Netiquette is een samentrekking van de woorden “internet” en “etiquette”. Het staat voor beleefd gedrag van personen op het internet, in diverse communicatiekanalen zoals e-mails, op fora en bij reacties op social media. De meeste gedragsrichtlijnen komen overeen met de fysieke wereld, toch zijn er verschillen met gedrag online. Wat is Netiquette en hoe werkt dit op social media?
Iemand beledigen op het internet is eenvoudiger dan in persoon, een stuk veiliger ook. Omdat er geen zichtbare of voelbare gevolgen zijn, lijken veel ‘keyboard warriors’ het niet zo nauw te nemen met sociaal verantwoord gedrag op het internet. Daarbij kan de vraag gesteld worden of mensen in levende lijve, of juist onder de dekmantel van het internet werkelijk zichzelf zijn. Net zoals er richtlijnen bestaan binnen verschillende culturen op het gebied van sociale omgang en gedrag, zijn er ook richtlijnen voor de internet gemeenschap.
Een letterlijke definition van Netiquette is lastig te geven, omdat er per persoon een afwijkende interpretatie geldt van omgangsregels. Hier zijn enkele algemene richtlijnen:
Een Netiquette voorbeeld is wél complimenten te geven, maar negativiteit niet direct te uiten. Zo heeft Facebook bewust gekozen voor een duim omhoog, zonder een duim omlaag.
Iemand die fysiek zwakker is, zal eerder beledigd worden dan iemand die fysiek sterker is. De dreiging van een reactie op een actie is online aanzienlijk beperkter. Naast anonimiteit is het gebrek aan repercussie ook een reden dat internetgebruikers zich vaak harder en directer opstellen. Persoonlijke frustraties uiten, ook zonder enige relevantie tot het onderwerp, is ook een reden. Daarnaast zijn er groepen gebruikers die per ongeluk Netiquette ‘overtreden’. Denk