In-depth content staat voor webpagina’s die diep op een onderwerp ingaan. Het zijn lange pagina’s met veel informatie op basis van gedegen onderzoek. Dit soort unieke content kan gebruikt worden om de ranking in Google te verbeteren. Wat is in-depth content en hoe moet je dit soort pagina’s inrichten?
In 2013 introduceerde Google een nieuwe toevoeging aan de populaire zoekmachine; diepgaande en uitgebreide artikelen worden prominent weergeven op de eerste pagina van de zoekresultaten. Google past een aantal criteria toe om een zoekopdracht te koppelen aan relevante webpagina’s. In tegenstelling tot de meeste blogberichten en korte teksten komen alleen lange teksten met veel informatie in aanmerking voor de prominente positie in Google. Dit is een van de vele mogelijkheden die er zijn voor zoekmachine optimalisatie.
Een Wikipedia pagina kan zeer uitgebreid zijn, toch wordt dit niet zomaar aangemerkt als in-depth content, omdat deze pagina’s vooral opsommingen van feiten zijn. Redactionele artikelen bieden naast droge feiten ook andere informatie die aansluit bij het onderwerp. De presentatie en indeling moeten voorzien worden van tussenkoppen, en de tekst moet minimaal 2000 woorden lang zijn. Wanneer je de pagina wilt opdelen over meerdere pagina’s is dat mogelijk, maar alleen wanneer dit in de HTML code vastgelegd wordt als zijnde één geheel. De inhoud kan op feiten of andere pagina’s gebaseerd zijn, het moet wel voldoende unieke content bevatten om als in-depth content te worden aangemerkt.
Dit zijn een aantal criteria die van belang zijn om geïndexeerd te worden als diepgravende pagina:
De technische invulling van deze pagina’s speelt net zo’n grote rol als de inhoud en de informatie, zorg er dus voor dat alle richtlijnen van Google worden gevolgd.