Download jouw gratis SEO Checklist!
46 checks voor ijzersterke SEO vriendelijke content

Direct gratis in je mailbox
2.400 marketeers en ondernemers gingen je voor
Wekelijks de beste content in je mailbox

De Engelse term ‘views’ staat voor het aantal keer dat een video is bekeken. Hoewel dit vaak gerelateerd wordt aan YouTube, geldt dit ook voor andere video platformen waaronder Facebook en Vimeo. Voor online marketing kan het aantal views van groot belang zijn om de beoogde doelgroep te bereiken. Ook voor content producenten is het kijkcijferaantal van belang om inkomsten te genereren. Wat zijn views en wat is de waarde van deze data?

Definitie views

Het internetverkeer kan op verschillende manieren worden gemeten. Zo kun je het aantal bezochte pagina’s tellen, hoe vaak iemand klikt op een link of de tijd die is doorgebracht op een pagina, om maar enkele meetpunten te noemen. Bij video platformen zoals YouTube draait het vooral om de views, ofwel het aantal keer dat een filmpje wordt bekeken.

Wanneer wordt een view geteld?

Wanneer je een video op YouTube kijkt wordt na ongeveer 30 seconden een view geteld. Bij Facebook is 3 seconden al voldoende. Omdat Facebook videoclips automatisch afspeelt op de tijdlijn, kan het aantal views via dit platform dus sterk afwijken van de echte ‘engagement’ met deze video.

Unieke views of herhaling?

Een bekend fenomeen op YouTube is een teller die stopt op 301 views. Dit is geen fout, op deze grens wordt er een controle uitgevoerd of een video daadwerkelijk bekeken wordt, en niet via bijvoorbeeld opnieuw laden gestart wordt om het aantal views kunstmatig te verhogen. Dat betekent overigens niet dat meerdere malen dezelfde video kijken niet meegeteld wordt. Ook wanneer je via een ingelogde account meerdere malen naar dezelfde video kijkt, zal dit als afzonderlijke views geteld worden. Zo kunnen kinderliedjes en muziekvideo’s enorm goed scoren.

Wat zijn veel views?

Per type video kan de grens voor een ‘succesvolle’ online video sterk afwijken. Muziekvideo’s scoren het beste, in 2018 was het nummer ‘Despacito’ de meest bekeken video ooit op YouTube met ongeveer 6 miljard views. ‘Masha the Bear’ is de enige video in de top tien die geen muziekvideo is. Om een redelijk bedrag aan advertentie-inkomsten te genereren moet een video erg vaak bekeken worden.

Met views wordt gemeten hoe vaak een video online is bekeken, het kan bijvoorbeeld een meetpunt zijn bij de analyse van een marketing campagne.

Volg ons online

Regelmatig delen we inhoudelijke kennisvideo’s op YouTube.
Volg ons op Instagram voor minder officiële posts.
Blijf op de hoogte via LinkedIn van blogs en zakelijk nieuws.
Volg ons op Facebook.

Al onze begrippen

a b c d e f g h i j k l m n o p q r s t u v w x y z