Inhakers zijn commerciële uitingen die ‘inhaken’ op een nieuwswaardig feit of een populair thema. Dit kan van variëren van een nationale feestdag tot aan een opvallende uitspraak van een staatshoofd. Dit soort advertenties roepen direct herkenbaarheid op bij de consument, en kunnen daarmee de band tussen merk en klant verhogen. Wat zijn Inhakers en hoe speelt social media een rol in deze vorm van marketing?
Bavaria is een goed voorbeeld van een merk dat inspeelt op de actualiteit en de tijdgeest in hun marketing. Zo hebben ze tijdens het WK voetbal in 2010 enkele dames met een oranje Bavaria jurkje ingezet. Hoewel Bavaria geen officiële sponsoravond van het WK was, trokken deze dames en bijbehorende jurkjes de aandacht. Jumbo speelt ook handig in op huidige zaken, en beperkt zich niet alleen tot feestdagen maar benoemt ook zaken als de Corona pandemie in 2020.
Inhakers zijn commerciële boodschappen die niet alleen relevantie hebben voor het merk of de afnemer, maar ook direct verbonden zijn met de actualiteit. Zo zijn er ‘Inhaak kalenders’ met standaard momenten zoals Pasen of grote sportevenementen, met name online kunnen campagnes ook ad hoc worden gevoerd. Traditionele media zijn hierin ook meer flexibel geworden. Zo kan een adverteerder lang vooraf advertentieruimte inkopen, en op het laatste moment content aanbieden die inhaakt op de actualiteit.
Internet maakt inhaken op actuele gebeurtenissen een stuk eenvoudiger voor adverteerders. Zo zijn er veel Inhakers op social media te zien, denk aan Tweets over nieuwsberichten of promotionele acties als reactie op een gebeurtenis. Het is eenvoudig om trending topics en populaire zoektermen op te zoeken, daar wordt dan vervolgens snel op ingehaakt. Soms kan een bedrijf ook de plank misslaan, bijvoorbeeld bij polariserende onderwerpen. Zo voerde Pepsi in 2017 een campagne die inhaakte op de Black Lives Matter protesten. Deze commercial met Influencer Kendall Jenner werd snel ingetrokken vanwege kritiek op de cynische exploitatie van een serieus onderwerp.