Volledige begrippenlijst

AIDA-model

schrijf je in voor de nieuwsbrief meer info

Beschrijving

Het AIDA-model wordt vaak toegepast in marketing. Het betreft een manier van adverteren waarin alle stappen die een consument doorloopt om tot een aankoop over te gaan gedefinieerd worden. Door een chronologisch pad te volgen tijdens het adverteren kunnen verkopen worden gestimuleerd. Wat is een AIDA-model reclame en welke stappen moeten er genomen worden om een klant succesvol te converteren tot aankoop?

Definitie AIDA-model reclame

Er zijn verschillende modellen gedefinieerd waarin consumenten door een aantal chronologische stappen gevoerd worden die tot een aankoop moeten leiden, het AIDA-model is een veelgebruikte methode. Er wordt hierbij uitgegaan van cognitieve (denken) en affectieve (voelen) stappen die leiden tot een bepaald gedrag. De letters in het AIDA-model staan voor:

  • Attention: De consument wordt op de hoogte gesteld van een categorie, product of merk. Dit zal doorgaans in de vorm van een advertentie zijn.
  • Interest: De consument heeft interesse om meer te weten te komen over het merk en hoe deze past binnen zijn/haar leefstijl.
  • Desire: De consument ontwikkelt een positief gevoel tegenover het merk.
  • Action: De consument besluit om tot aankoop over te gaan, of een andere gewenste actie uit te voeren zoals een product testen of actief winkelen naar producten.

Naast Attention (Aandacht) wordt tegenwoordig ook regelmatig Awareness (Bewustwording) gebruikt. De stappen kunnen ingedeeld worden in twee categorieën; stimulatie en reactie. Er zijn meer hiërarchische modellen waarvan het AIDA-model de meest voorkomende is.

Sales funnel

De sales funnel ofwel verkoop trechter is een chronologisch traject waarin een groep mogelijke klanten geleid wordt door het verkoopproces. Deze trechter wordt steeds smaller, de groep zal steeds kleiner worden. De sales funnel kan opgedeeld worden in de vier stappen Awareness, Interest, Desire en Action. In een AIDA-model reclame wordt rekening gehouden met alle stappen om zo tot een succesvolle conversie te geraken.

In dit model wordt geen rekening gehouden met klanttevredenheid of verdere aankopen, daarmee is dit stappenplan niet volledig en daarmee niet universeel inzetbaar.