Publisher staat letterlijk voor ‘Uitgever’. Dit is een organisatie of persoon die visuele of hoorbare media verspreid. Het is dus niet altijd de auteur van het werk, hoewel dit wel mogelijk is. Met de verschuiving naar digitaal is het distributiemodel van uitgevers flink veranderd. Wat is Publisher en hoe werken uitgevers in het digitale tijdperk?
Hoewel in de tijd van handgeschreven publicaties al sprake was van uitgevers, is het concept Publisher pas echt van de grond gekomen na het ontwerp van de drukpers. Hiermee kon een tekst ongelimiteerd gedupliceerd worden, waarmee de toegankelijkheid van boeken enorm werd gestimuleerd. Hoewel de drukpers van Gutenberg uit 1450 als de originele pers wordt gezien, had Bi Sheng in 1045 al een eigen drukpers ontwikkeld. Alleen zijn er geen voorbeelden van dit drukwerk meer voorhanden.
Een magazine is een fysiek object, met een beperkte oplage. Een webpagina kan in theorie een onbeperkt aantal keren worden bekeken, en content kan eveneens onbeperkt gedeeld worden. Dit heeft de verspreiding van auteursrechtelijke werken behoorlijk op z’n kop gezet. Naast het illegaal dupliceren van beschermde content, is de drempel voor auteurs om zelf als Publisher aan de slag te gaan veel lager geworden. Via print-on-demand dienstverleners is het mogelijk om ebooks ook als fysiek werk aan te bieden.
Publisher van Microsoft slaat een brug tussen Word, een standaard tekstverwerker, en producten als InDesign en QuarkXPress die veel complexer zijn. Het stelt de gebruiker in staat om aantrekkelijke magazines te ontwerpen die ‘Print Ready’ zijn. Microsoft Publisher is niet gratis, het behoort tot het betaalde Microsoft 365 abonnement.
Adobe DPS ofwel Digital Publishing Suite is een aanvulling op traditionele producten die vooral ontwikkeld zijn om drukwerk mee te ontwerpen. De tools binnen Adobe DPS zijn specifiek gemaakt om digitale publicaties mee te ontwerpen. Lezen op een tablet is toch iets anders dan op papier, met deze tools is het mogelijk om het ontwerp af te stemmen op beeldschermen.