/ leestijd 7 min.

Van short-tail naar long-tail: hoe AI het zoekgedrag beïnvloedt

Remco en Bart aan bureau
  • SEO

De opkomst van AI heeft invloed op het zoekgedrag van de zoekmachinegebruiker. Niet alleen wordt Google steeds vaker aan de kant geschoven voor zoekmachine-tools zoals social search, SearchGPT en Perplexity. Ook verandert de lengte van zoektermen. 

Rick nam een reeks aan podcasts op met in totaal 4 SEO-/AI-experts, waar onder andere het thema ‘lengte en inhoud van zoekwoorden’ aan bod kwam. De belangrijkste inzichten over dit onderwerp en wat dit betekent voor de SEO-specialist lees je in dit artikel. 

Van losse woorden naar hele zinnen: de verschuiving die gaande is

Waar je je als SEO-specialist voorheen voornamelijk richtte op short-tail zoektermen (zoektermen van maximaal 3 woorden), lijkt het erop dat je hier nu beter afstand van kunt doen. Alle 4 de experts zijn het er namelijk over eens: long-tail zoektermen – termen van 4 woorden of meer – worden steeds belangrijker. Gebruikers voeren steeds langere opdrachten in in zoekmachines. 

Als voorbeeld: voorheen werd er met regelmaat gezocht op zoektermen zoals ‘onlinemarketingbureau Gouda’ (short-tail). Maar tegenwoordig worden de zoekopdrachten steeds langer en concreter. Dan wordt het bijvoorbeeld: ‘welk onlinemarketingbureau in Gouda heeft de beste klantbeoordeling?’ (long-tail) 

Waardoor deze verschuiving komt? Enerzijds door het feit dat zoekmachines door AI steeds beter in staat zijn de intentie achter een zoekterm te begrijpen en een echt relevant resultaat te geven. Gebruikers zien dit ook en zij voeren complete zinnen in om een passender antwoord te krijgen op hun vraag. Anderzijds zie je long-tail termen steeds vaker door een AI-ontwikkeling die sterk in opmars is: voice search. 

De opmars van voice search: spraakgestuurd zoeken

Voice search – een manier van zoeken waarmee je je stem gebruikt om een zoekopdracht te geven aan een zoekmachine – werd de afgelopen jaren al steeds populairder. Zo bleek uit onderzoek dat in 2022 37% van de Nederlanders een spraakassistent gebruikte (Frankwatching.com, 2022). En in 2024 werd naar verwachting zo’n 30% van alle zoekopdrachten gedaan via voice search (Bijgespijkerd.nl, 2023). 

De verwachting is dat het gebruik van voice search de komende jaren alleen maar toeneemt. Expert Arnout Hellemans, SEO- en Analytics-consultant bij Proposo, geeft in de podcast bijvoorbeeld aan dat de generatie van zijn tienerkinderen voice search al erg veel gebruikt; zij zijn hier als het ware mee opgegroeid. 

Wat dit te doen heeft met de ontwikkeling in de lengte van zoekwoorden? Zoals je je waarschijnlijk kunt voorstellen: een spraakopdracht is veelal een long-tail zoekterm. Je zegt immers niet zo snel één woord; een voice search-gebruiker stelt vaak een volledige vraag. Zoals: ‘welk onlinemarketingbureau in Gouda heeft de beste klantbeoordeling?’. Zodoende zijn long-tail zoekwoorden steeds vaker de standaard. 

Vragen beantwoorden: zó pak je je voorsprong als SEO-specialist

Minder losse woorden en meer volledige vragen en zinnen dus. Dan is natuurlijk vervolgens de vraag: hoe speel je hier als SEO-specialist nu op in? Oftewel: hoe pak je, op die long-tail zoektermen, je voordeel ten opzichte van de concurrent? Volgens expert Sietse Kingma, oprichter van marketingbureau Bambuu, doe je er goed aan zo veel mogelijk vragen beantwoorden in je content.  

Zo vertelt Sietse in de podcast: “Mensen gaan veel langere vragen stellen. Dus per productcategorie krijg je misschien wel 3 miljoen potentiële vragen. Als jij nu antwoord weet te geven op al die 3 miljoen potentiële vragen en jouw concurrenten doen dat niet, of niemand anders doet dat, dan denk ik dat je een voorsprong gaat pakken in vindbaarheid.” 

Aanspraak doen op vakkennis ondernemer voor kwalitatieve content

Waar de experts het ook over eens zijn, is dat content in de toekomst nóg unieker, relevanter en waardevoller moet worden dan dat dat nu het geval is. Dit is belangrijk om meerdere redenen, maar dus óók om te scoren op long-tail zoektermen. 

Long-tail zoekopdrachten komen immers voort uit een behoefte aan uitgebreide, gedetailleerde informatie. Met onvolledige of voor de hand liggende antwoorden op vragen win je de wedstrijd niet. 

Kijk daarom goed naar de zoekintentie achter een zoekvraag. Wat wil iemand nu écht weten? En hoe zorg je ervoor dat je unieke, heldere en specialistische informatie deelt, die niet op iedere concurrentenwebsite terug te vinden is? 

Volgens expert Olaf Lemmens, oprichter van NinA AI Agency, is het waardevol om als SEO-/contentspecialist in gesprek te gaan met de ondernemer en aanspraak te doen op zijn/haar vakkennis. In de podcast vertelt hij dat een ondernemer ontzettend veel interessante informatie kan delen over het vakgebied. Maar doordat hij/zij het vaak lastig vindt deze kennis op heldere wijze over te brengen in content, wordt hier meestal niks mee gedaan. Zonde natuurlijk. 

De toekomst: wisselwerking tussen voice search en ChatGPT

Expert Peter van der Graaf, partner en mede-oprichter van digital performance marketingbureau Booming, werpt in de podcast een blik op de toekomst van voice search. Of beter gezegd: hij vertelt waar Apple al grootschalig aangekondigd heeft naartoe te willen. Apple is volgens Peter van plan ChatGPT in te gaan zetten als een soort geïntegreerd systeem waarmee je voice search (Siri) en al je apps met elkaar kunt koppelen.  

Concreet uitgelegd: stel jij een vraag aan Siri, dan komt deze bij ChatGPT terecht. En ChatGPT communiceert vervolgens met jouw verschillende apps om de gewenste acties uit te voeren of antwoorden te geven die voor jou persoonlijk relevant zijn. 

Zo kun je bijvoorbeeld zeggen: ‘Hey Siri, bestel de pizza die ik altijd bestel’, waarna jouw Domino’s- of New York Pizza-app direct weet wat er moet gebeuren. 

Meer weten over de impact van AI op SEO?

Jouw kennis over de impact van AI op online marketing nog verder verbreden? Zodat je goed voorbereid bent op wat je straks te wachten staat? 

Beluister onze podcastslees onze andere blogs óf neem contact op met een SEO-expert om eens te sparren. 

    Nieuwsbrief inschrijven

    Meer weten over SEO?

    We hebben een hele SEO-kennisbank voor je. Allemaal handige artikelen met bruikbare informatie die onze SEO-experts met alle liefde delen met de wereld!

    Benieuwd naar de nieuwste marketingtips, inzichten en best practices? Schrijf je in voor de nieuwsbrief en ontvang ze zo in je mailbox!

    meld je aan voor de nieuwsbrief

    Deze content is verzorgd door

    Rick Zuidbroek

    Strateeg en procesmanager

    And here’s to you Expeditie Robinson: Rick wil meedoen! Hij regelt wel gelijk internet en opent een kantoor aan huis, want denken in mogelijkheden is zijn specialisme. Wij zien hem wel als Robinson: deze online marketingheld is een echte motivator en optimizer.