De adviesprijs is de prijs die de fabrikant of leverancier stelt als aanbevolen verkoopprijs voor een dienst of product. In veel gevallen zal dit niet de werkelijke verkoopprijs zijn. In marketing wordt veel gebruikt gemaakt van deze prijs om de korting op een product of dienst te benadrukken. Wat is adviesprijs en hoe verhoudt deze prijs zich tot de werkelijke verkoopprijs?
Een fabrikant of leverancier verkoopt producten of diensten aan retailers en andere kanalen, voor een prijs die lager ligt dan de prijs die een consument of zakelijke afnemer moet betalen aan de tussenliggende verkoper. Deze marge is de winst voor de wederverkoper. Hierbij worden vaak adviesprijzen bepaald voor de verkoper om te gebruiken. De verkoper is in principe vrij om hier vanaf te wijken, al kan dit in praktijk anders uitpakken. In de Engelse taal wordt vaak de afkorting MRP gebruikt, wat staat voor Manufacturer’s Recommended Price.
De verkoopprijs kan hoger en lager liggen dan de adviesprijs, dit is aan de verkoper om te bepalen. Wanneer de prijs hoger ligt, zal de verkopende partij dit doorgaans niet kenbaar maken aan de klant, wanneer de prijs lager ligt juist wel. Met name bij (tijdelijke) kortingen wordt vaak uitgegaan van de adviesprijs, terwijl de standaard verkoopprijs wellicht al lager uitviel. Sommige leveranciers proberen retailers te dwingen om zich aan de adviesprijzen te houden, bijvoorbeeld door te dreigen niet langer te leveren aan de retailer. Door verschillen in heffingen, valuta conversie en BTW kan het werkelijke prijsvoordeel onduidelijk zijn voor de klant.
Een lagere verkoopprijs weergeven naast de adviesprijs kan verkopen stimuleren, zelfs bedrijven die direct verkopen aan de klant maken hier gebruik van. Soms met een tijdelijke actie die in praktijk permanent is. De adviesprijzen worden door de verkopende partij bewust hoger gesteld om het idee te geven van een financieel voordeel om een snelle beslissing te stimuleren.