Elevator Pitch betekent letterlijk een korte presentatie die wordt uitgevoerd in een lift. In praktijk staat het voor presentaties van enkele minuten die een overzicht bieden van een idee, product of een organisatie. Wat is de betekenis van Elevator Pitch en zijn er ook alternatieve vormen?
Het is een bekend fenomeen; de vertegenwoordiger van een start-up staat toevallig met een grote investeerder of directeur in de lift. Enthousiast vertelt de jonge entrepreneur over hun innovatieve product, in de hoop een financiering rond te krijgen voordat de lift de bestemming heeft bereikt. Dit is een Elevator Pitch voorbeeld, en de bron van inspiratie voor de huidige vorm van kort presenteren. Het basisconcept is verder uitgewerkt in bijeenkomsten waar ondernemers hun verhaal kunnen vertellen aan mogelijke investeerders of partners.
De vorm van een Elevator Pitch dwingt de presentator om kort maar krachtig de voordelen van een product, dienst of organisatie uit te leggen. Hiervoor worden naast gesproken tekst ook vaak visuele elementen ingezet. Tijd voor een PowerPoint presentatie van een uur is er niet, de kern van de boodschap moet direct naar voren komen. Het bekende televisieprogramma “Shark Tank” is een voorbeeld van het concept Elevator Pitch. Naast inspiratie voor startende ondernemers, laat dit programma ook zien dat het zeker niet zo eenvoudig is om een goed verhaal in korte tijd uit te leggen. Naast duidelijkheid speelt ook de wijze van presenteren een belangrijke rol.
Zoals in de Japanse cultuur vaker te zien is, hebben zij een basisconcept tot in het kleinste detail afgebakend. Pecha Kucha, wat letterlijk ‘prietpraat’ betekent, is een serie diavoorstellingen van 6 minuten en 40 seconden in lengte, waarbij elke afbeelding 20 seconden vertoond wordt. Een evenement bestaat uit 14 deelnemers, die voornamelijk actief zijn in creatieve beroepen. De vorm staat dus vast, de inhoud kan zeer divers zijn.