Download jouw gratis SEO Checklist!
46 checks voor ijzersterke SEO vriendelijke content

Direct gratis in je mailbox
2.400 marketeers en ondernemers gingen je voor
Wekelijks de beste content in je mailbox

Psychologische prijzen staat voor een prijsstrategie waarbij het uitgangspunt is dat specifieke bedragen van invloed zijn op de psyche van de consument. In de praktijk komt het neer op prijzen met getallen achter de komma of bedragen iets onder een rond getal. Wat zijn psychologische prijzen en werkt deze strategie?

Definitie psychologische prijzen

Waarom kost een product in de winkel 29,99 en niet gewoon 30 euro? Niet alleen is er maar een cent verschil tussen deze bedragen, door afronding moet je gewoon de volle 30 euro afrekenen. Hoewel de meeste studies en theorieën dateren uit de jaren negentig gaat het stellen van dit soort psychologische prijzen veel langer terug. Toch is de effectiviteit van deze prijsstrategie nooit doorslaggevend bewezen. Hoewel er nauwelijks bewijs is om psychologische prijzen toe te passen is het nog steeds de norm in veel sectoren en winkels.

Verschillen in valuta

Een euro heeft een andere waarde dan een dollar maar het verschil is niet enorm. Dat is anders bij bijvoorbeeld een Thaise baht, een munteenheid die minder waard is per standaard eenheid. De bedragen liggen dus standaard hoger en getallen achter de komma komen minder vaak voor. Dit soort verschillen hebben effect op psychologische prijzen. Als je niet gewend bent om prijzen met komma’s te zien in de winkel, dan kun je ‘blind’ zijn voor deze getallen. Bij het zien van 1,75 kan iemand die een bepaalde valuta gewend is de focus leggen op het getal 1 terwijl het bedrag dichter bij 2 ligt. Maar het getal 2 ontbreekt in dit bedrag en de psyche registreert slechts de 1.

Alles voor de psychologische prijs

In plaats van een product duurder te maken wordt er liever beknibbeld op inhoud of kwaliteit. Zo kan de prijs van een product in de winkel € 1,99 blijven in plaats van € 2,03. Waarom er soms wordt gekozen voor 95 en soms voor 99 is niet geheel duidelijk. Er is wel de factor uniformiteit. Als prijzen exact worden bepaald op basis van een rekenformule dan passen bedragen niet meer bij elkaar. Een bedrijf dat psychologische prijzen consequent zou toepassen was het schoenenmerk Bata. Dit begon in 1920, in het thuisland Tsjechoslowakije werden dit soort prijzen daarom “Bata’s prijs” genoemd.

Regelmatig delen we inhoudelijke kennisvideo’s op YouTube.
Volg ons op Instagram voor minder officiële posts.
Blijf op de hoogte via LinkedIn van blogs en zakelijk nieuws.
Volg ons op Facebook.

Al onze begrippen

a b c d e f g h i j k l m n o p q r s t u v w x y z