Download jouw gratis SEO Checklist!
46 checks voor ijzersterke SEO vriendelijke content

Direct gratis in je mailbox
2.400 marketeers en ondernemers gingen je voor
Wekelijks de beste content in je mailbox

Smart Shopping is een type campagne dat onderdeel uitmaakt van Google Ads. Het doel van deze methode is het vereenvoudigen van producten aanbieden via het Google Ads platform door biedingen en plaatsing te automatiseren. Wat is smart shopping en hoe verschilt het met normaal adverteren?

Wat is smart shopping?

Er zijn diverse manieren om binnen het Google netwerk te adverteren. Zoveel mogelijkheden zelfs dat het lastig kan worden om campagnes in te richten, budgetten te bepalen etc. Smart Shopping is zoals de naam al aangeeft een ‘slimme’ manier om winkelende klanten aan te spreken als adverteerder. Het verschilt met normale advertenties in die zin dat het een combinatie is van product listing advertenties en weergave advertenties die overal binnen het netwerk vertoond kunnen worden. Denk aan YouTube, externe websites of via Gmail. Deze manier van adverteren wordt voornamelijk gebruikt bij retargeting ofwel het opnieuw benaderen van een consument die al eerder in contact is gekomen met het aanbod van de verkoper.

Hoe werkt het?

Advertenties worden uit een product feed gehaald die adverteerders uploaden via het Google Merchant Center. Tot zover is het nog gelijk aan de reguliere wijze van adverteren. Binnen de Ads interface is het mogelijk om een budget te bepalen, optioneel een doel in te stellen en content aan te leveren voor weergave. Met ‘slim bieden’ wordt gebruik gemaakt van een zelflerend algoritme die op basis van apparaat, locatie, tijd, taal, besturingssysteem en remarketing informatie automatisch biedingen kan genereren. Eenvoudig gesteld kan de software het maximale potentiële rendement vooraf berekenen zodat de adverteerder dit niet zelf hoeft te doen.

Wat is het voordeel?

Het voornaamste voordeel is de eenvoud waarmee advertentie campagnes op basis van een product feed opgezet kan worden. Het is een snel proces dat weinig expertise vereist van de gebruiker, hoewel een zekere marketing achtergrond uiteraard wel van belang is. Een potentieel nadeel is dat de adverteerder de controle voor een deel uit handen geeft, zo is er geen invloed op de zoektermen en de analytische data achteraf is beperkt.

Regelmatig delen we inhoudelijke kennisvideo’s op YouTube.
Volg ons op Instagram voor minder officiële posts.
Blijf op de hoogte via LinkedIn van blogs en zakelijk nieuws.
Volg ons op Facebook.

Al onze begrippen

a b c d e f g h i j k l m n o p q r s t u v w x y z