Download jouw gratis SEO Checklist!
46 checks voor ijzersterke SEO vriendelijke content

Direct gratis in je mailbox
2.400 marketeers en ondernemers gingen je voor
Wekelijks de beste content in je mailbox

Put-Out Pricing staat voor een commerciële strategie waarbij een fabrikant of retailer producten voor een zeer lage prijs aanbiedt. Dit kan een tijdelijke actie zijn, maar ook voor een langere termijn of zelfs permanent. Daarbij zal de verkoper weinig winst maken, of zelfs verlies draaien op dat specifieke product. Wat is Put-Out Pricing en hoe verschilt dit met Stay-Out Pricing?

Wat is Put-Out Pricing?

Altijd lage prijzen. Sommige winkels leggen er nog nét geen geld op toe, maar soms lijkt het wel alsof een winkel voor Sinterklaas speelt. Dit is geen gevolg van een slechte fiscalist die het verschil tussen winst en verlies niet helemaal begrijpt, maar een strategie om de concurrentie uit de markt te drukken. Met Put-Out Pricing kun je niet alleen klanten naar je winkel lokken, je kunt ze ook elders weghouden. Daarmee is deze vorm van prijzenoorlog specifiek gericht op de concurrentie ondermijnen. Deze strategie kan wel riskant zijn, en tot een race-to-the-bottom leiden.

Online concurrentie

De Put-Out strategie wordt vooral toegepast door grote bedrijven die wel wat verlies kunnen incasseren, online zijn er steeds meer prijsvechters die Put-Out Pricing als zakelijk model hanteren. Met platformen als Amazon, Bol en Google Shopping is sorteren op prijs van verschillende aanbieders heel eenvoudig geworden. Vergelijk.nl was de eerste prijsvergelijker online in Nederland. Door prijzen (tijdelijk) te verlagen willen aanbieders klanten werven, dit heeft er wel toe geleid dat veel webshops verliezen maken. Picnic is een online supermarkt die lage prijzen belooft met gratis bezorging. Zo gaan ze de concurrentie aan met gevestigde supermarkten als AH en Jumbo.

Verschil met Stay-Out Pricing

De betekenis van Put-Out Pricing is niet hetzelfde als Stay-Out Pricing, hoewel de strategieën wel overeenkomsten vertonen. In plaats van de concurrentie aan te gaan, wordt het nieuwe spelers onmogelijk gemaakt om überhaupt te beginnen. Deze strategie wordt doorgaans toegepast door enkele marktleiders om hun positie te waarborgen. Fabrikant YKK werd in 2007 veroordeeld voor Price-Fixing, dit bedrijf maakt pakweg 90% van alle ritsen in de wereld.

Volg ons online

Regelmatig delen we inhoudelijke kennisvideo’s op YouTube.
Volg ons op Instagram voor minder officiële posts.
Blijf op de hoogte via LinkedIn van blogs en zakelijk nieuws.
Volg ons op Facebook.

Al onze begrippen

a b c d e f g h i j k l m n o p q r s t u v w x y z