Download jouw gratis SEO Checklist!
46 checks voor ijzersterke SEO vriendelijke content

Direct gratis in je mailbox
2.400 marketeers en ondernemers gingen je voor
Wekelijks de beste content in je mailbox

CAPTCHA is een afkorting die staat voor “Completely Automated Public Turing test to tell Computers and Humans Apart”. Het is een geautomatiseerde test om computers van mensen te onderscheiden. Websites kunnen deze methode toepassen om te voorkomen dat bots de pagina bezoeken. Wat betekent CAPTCHA en zijn er naast voordelen ook nadelen bij deze verificatiemethode?

Wat is CAPTCHA?

De term dateert uit 2003 en werd voor het eerst genoemd door Luis von Ahn, Manuel Blum, Nicholas J. Hooper en John Langford. De methodiek bestaat al sinds 1997 en werd door twee afzonderlijke groepen simultaan ontwikkeld. De bezoeker krijgt een aantal karakters te zien die vervormd zijn. Alleen mensen zijn in staat hier leesbare karakters in te herkennen. CAPTCHA wordt daarmee ook wel als een omgekeerde Turing test gezien. Bij een standaard Turing test is het doel om een computer de wijze van communiceren van een mens na te laten bootsen, in het omgekeerde geval is het juist de bedoeling om te laten zien dat de bezoeker geen machine is. Er zijn meerdere vormen ontwikkeld met afwijkende termen, maar het uitgangspunt blijft gelijk; computers onderscheiden van mensen.

Oorsprong in Leetspeak

Sinds internet bestaat waren er mensen die tekst onleesbaar wilde maken voor computers. Dit waren veelal hackers die filters wilde omzeilen op fora en andere platformen. Door woorden uit te beelden in alternatieve karakters kon informatie overgedragen worden aan mensen die beter in staat zijn om contextueel te redeneren dan rigide computer algoritmes. Bedrijven als iDrive en PayPal waren ‘early adopters’ van de CAPTCHA methode.

Kritiek op deze verificatiemethode

Er zijn ook nadelen aan CAPTCHA. Zo is deze test doorgaans niet uit te voeren voor mensen met een visuele beperking. Een test uitvoeren kost extra tijd, wat niet gewaardeerd wordt door een deel van de bezoekers. Ook zijn deze testen soms zo onduidelijk dat herhaalde pogingen vereist zijn om door de verificatie heen te komen.

Volg ons online

Regelmatig delen we inhoudelijke kennisvideo’s op YouTube.
Volg ons op Instagram voor minder officiële posts.
Blijf op de hoogte via LinkedIn van blogs en zakelijk nieuws.
Volg ons op Facebook.

Al onze begrippen

a b c d e f g h i j k l m n o p q r s t u v w x y z