Inbound marketing is een methode die toegepast wordt om klanten producten en diensten te verkopen via methoden als zoekmachine optimalisatie, content marketing, social media marketing en het uitbreiden van de merkbekendheid. Wat is inbound marketing en hoe wordt dit toegepast?
Door gebruik te maken van verschillende kanalen kan de klantervaring verbeterd worden, via het verstrekken van relevante informatie en het opbouwen van een vertrouwensband met de klant. Dit wordt gerealiseerd met bijvoorbeeld een nieuwsbrief, blog artikelen of publicaties op de bekende social media kanalen. De term werd bekend gemaakt door Brian Halligan, directeur van HubSpot. Het concept komt overeen met het boek “Permission Marketing” van Seth Godin uit 1999.
Een advertentie is doorgaans een ongevraagd aanbod dat de potentiële klant wordt opgedrongen, inbound marketing is een manier waarop aanbieders trachten de aandacht en uiteindelijk ook het geld van de klant te verdienen. De relatie tussen bedrijf en klant wordt in feite omgedraaid, door informatie te verstrekken kan de klant zelf de weg vinden naar het gewenste product of de dienst.
Inbound marketing bestrijkt vele manieren van communiceren met potentiële klanten waaronder:
Het voordeel van inbound marketing kan alleen behaald worden wanneer de strategie zeer nauwkeurig wordt uitgevoerd, hier zijn vier stappen in bepaald:
Na het afronden van een verkoop is het proces niet ten einde. Door after sales service aan te bieden kunnen er meer diensten en producten verkocht worden, of upgrades worden aangeboden.
Consumenten krijgen meer prikkels, hebben minder aandacht voor reclame uitingen en zijn meer selectief geworden. Inbound marketing speelt in op de veranderingen in de maatschappij met een andere manier van internet marketing.