Download jouw gratis SEO Checklist!
46 checks voor ijzersterke SEO vriendelijke content

Direct gratis in je mailbox
2.400 marketeers en ondernemers gingen je voor
Wekelijks de beste content in je mailbox

Storytelling is een marketing methode waarbij de aanbieder een verhaal vertelt aan de afnemer. Dit kan een verhaal zijn over een merk of product, maar ook een ander verhaal of sfeerimpressie dat zijdelings overeenkomt met de producten en diensten die geboden worden. In online marketing wordt storytelling vaak toegepast naast zoekmachine optimalisatie. Wat is storytelling en waarom maakt dit een belangrijk deel uit van internet marketing?

Definitie storytelling

Bij online marketing ligt er een grote nadruk op zoekmachine optimalisatie. Dat spreekt voor zich, vindbaarheid in zoekmachines is uiteraard van groot belang om merken, producten en diensten bekend te maken bij het beoogde publiek. Maar wat doe je met een potentiële klant wanneer het eerste contact is gelegd? Veel online marketing strategieën leunen zwaar op hoog ranken in Google, maar minder op het vertellen van een verhaal aan de persoon die op de link klikt. En dat is waar storytelling belangrijk wordt, met name ook op social media.

Een bedrijf met een verhaal

In de jaren twintig van de twintigste eeuw begon Coca Cola met een campagne omtrent de kerstman. De moderne interpretatie van de kerstman is voor een groot deel gebaseerd op Coca Cola reclames. Dit is een zeer effectief voorbeeld van storytelling. Soms kun je een verhaal vertellen over de oorsprong van een bedrijf, een persoonlijk verhaal over de oprichters of een fictief verhaal dat aanspreekt bij de doelgroep. Zoekmachines kijken naar ruwe data, mensen zijn aangetrokken tot overtuigende verhalen. Met storytelling kun je het imago van een bedrijf maken of breken. Zo was Jared Fogle het succesverhaal van Subway dankzij het gewicht dat hij had verloren. Tot het moment dat hij schuldig werd bevonden voor misbruik van kinderen. Een verhaal kan dus ook averechts werken.

De eerste positie in Google bereik je met SEO, de aandacht van de bezoeker houd je vast met storytelling. Daarmee geef je een merk, product of dienst een karakter en persoonlijkheid.

Volg ons online

Regelmatig delen we inhoudelijke kennisvideo’s op YouTube.
Volg ons op Instagram voor minder officiële posts.
Blijf op de hoogte via LinkedIn van blogs en zakelijk nieuws.
Volg ons op Facebook.

Al onze begrippen

a b c d e f g h i j k l m n o p q r s t u v w x y z