Download jouw gratis SEO Checklist!
46 checks voor ijzersterke SEO vriendelijke content

Direct gratis in je mailbox
2.400 marketeers en ondernemers gingen je voor
Wekelijks de beste content in je mailbox

Een leadmagneet of “lead magnet” is een aanbod die potentiële klanten moet overhalen om een actie te ondernemen. Leadmagneten kunnen interessante informatie bieden, een gratis dienst of andere aantrekkelijke ervaring. Dit aanbod moet van een dusdanige kwaliteit zijn dat een consument hiervoor bereid is contactinformatie zoals een emailadres te delen met de aanbieder. Wat is leadmagneet en welke “magneten” worden toegepast bij internet marketing?

Definitie leadmagneet

Een andere term voor leadmagneet zou “aas” kunnen zijn, de aanbieder is in feite aan het vissen naar potentiële klanten. Hoe aantrekkelijker het aas, hoe groter de kans dat een vis zal toehappen. Het doel is om leads te verzamelen die vervolgens weer geconverteerd kunnen worden tot betalende klanten.

Voorbeelden van lead magnets

Hier zijn enkele leadmagneten die vaak toegepast worden:

  • EBook: Een digitale publicatie die als download beschikbaar wordt gesteld. Hierin wordt vaak relevante informatie gegeven die aansluit bij het onderwerp of de sector waarin de aanbieder actief is. De informatie is doorgaans laagdrempelig van aard.
  • Infographic: Dit is een visualisatie van informatie waarbij vaak complexe data inzichtelijk gemaakt wordt door het gebruik van afbeeldingen, korte teksten of titels, vaak in de vorm van een soort flowchart. Een aantrekkelijke visuele presentatie is van belang voor dit soort content.
  • Slideshow: Met een diavoorstelling kun je stap voor stap informatie geven over een onderwerp. In veel opzichten kan de inhoud van een slideshow overeenkomen met een eBook, met het verschil dat een diavoorstelling niet gedownload kan worden.
  • Productvergelijking: Wanneer potentiële klanten interesse hebben in jouw merk, product of dienst, kun je een productvergelijking aanbieden met zowel producten die je zelf aanbiedt maar ook van concurrenten. Dit maakt vergelijken eenvoudig voor de consument, je creëert als aanbieder direct een band.
  • Quiz: Onderzoeken, enquêtes en quizzen worden vaak als leadmagneet toegepast via social media. Door een aantal eenvoudige vragen te beantwoorden kan de participant snel iets leren over een product, dienst, of over zichzelf.

Met een leadmagneet bied je gratis informatie, producten of diensten aan in ruil voor contactinformatie. Dit is een mooi onderdeel in een online strategie.

Volg ons online

Regelmatig delen we inhoudelijke kennisvideo’s op YouTube.
Volg ons op Instagram voor minder officiële posts.
Blijf op de hoogte via LinkedIn van blogs en zakelijk nieuws.
Volg ons op Facebook.

Al onze begrippen

a b c d e f g h i j k l m n o p q r s t u v w x y z