Download jouw gratis SEO Checklist!
46 checks voor ijzersterke SEO vriendelijke content

Direct gratis in je mailbox
2.400 marketeers en ondernemers gingen je voor
Wekelijks de beste content in je mailbox

SKU staat voor Stock Keeping Unit, dit is een unieke code die een product identificeert. Deze codering wordt gebruikt binnen de industrie en voorraadbeheer, hoewel er ook marketing toepassingen voor eindconsumenten mogelijk zijn. Wat is SKU en hoe kun je deze codes inzetten als marketinginstrument?

Wat is SKU?

Er zijn enorm veel producten in omloop, het is lastig om ze op basis van product type en naam te identificeren. Daarom zijn er verschillende systemen bedacht die voorraadbeheer kunnen vereenvoudigen. SKU is één van deze systemen, die in tegenstelling tot Global Trade Item Number (GTIN) geen uniforme invulling kent. Dit betekent dat iedere fabrikant een eigen codering kan hanteren, ook wederverkopers kunnen hun eigen systeem koppelen aan een Stock Keeping Unit. Enkele productkenmerken die opgenomen kunnen worden in de codes zijn:

  • Welke fabrikant het betreft.
  • Een beschrijving van het item.
  • Van welk materiaal het product is gemaakt.
  • De afmetingen van het product (of verpakking).
  • Welke garantievoorwaarden van toepassing zijn.

Er is ook een betekenis van SKU voor online diensten als Google Shopping. In plaats van artikelen zelf toe te voegen aan online marktplaatsen, is het eenvoudig om producten toe te voegen op basis van een uniek identificatienummer. Zo kan Google verschillende verkoopkanalen bundelen wat prijsvergelijking voor de consument eenvoudiger maakt.

Producten met zelfpromotie

Een vorm van promotie is SKU marketing, in dit geval worden specifieke producten ingezet als promotiemiddel. Dit is mogelijk door bijvoorbeeld een QR-code op de verpakking te plaatsen, ook wordt gebruik gemaakt van de standaard barcode op de verpakking. Dit soort codes met duidelijke zwart-wit lijnen zijn eenvoudig te scannen met een mobiele telefoon. Smartphones bieden tegenwoordig standaard ondersteuning voor QR-codes, voor het lezen van barcodes moet eerst een app geïnstalleerd worden. Het doel van dit soort promotie is de band met het merk of product te versterken. Omdat de koppeling achter de code dynamisch te updaten is, kan één code voor een langere periode gebruikt worden, daar is een SKU heel geschikt voor.

Regelmatig delen we inhoudelijke kennisvideo’s op YouTube.
Volg ons op Instagram voor minder officiële posts.
Blijf op de hoogte via LinkedIn van blogs en zakelijk nieuws.
Volg ons op Facebook.

Al onze begrippen

a b c d e f g h i j k l m n o p q r s t u v w x y z