Universal Analytics of afgekort tot UA is een analyse tool van Google die in oktober 2020 opgevolgd zou worden door GA4, de nieuwe generatie Property Type. Met tracking codes is het mogelijk om gedrag van bezoekers te indexeren en analyseren op basis van toetsbare data. Wat is Google Universal Analytics en waarom is deze methode vervangen door GA4?
Sinds het vierde kwartaal van 2020 is het de bedoeling dat Google Analytics 4 wordt gebruikt, daarvoor was Universal Analytics de standaard analyse methode van Google. Belangrijke onderdelen van deze analyse methode zijn de User ID en Tracking Code. Zo kunnen website bezoekers geïdentificeerd worden om vervolgens diverse soorten data te verzamelen zoals pagina bezoek en de tijd die wordt doorgebracht op een pagina.
Er zijn diverse manieren om accounts te configureren zoals:
De wijze waarop organische zoekresultaten worden weergegeven. Omdat indexatie van deze resultaten niet in alle gevallen inzicht biedt kan de gebruiker zelf bepalen hoe parameters geïnterpreteerd moeten worden.
De standaard sessie time-outs kunnen aangepast worden. Bezoekers kunnen van een site navigeren om later weer terug te keren. Domeinen worden in het traffic rapport opgeslagen en sessie lengte is variabel.
Bepaalde zoektermen kunnen genegeerd worden in de resultaten zoals gebruikers die zoeken op de bedrijfsnaam. Aanbieders optimaliseren vaak juist voor andere termen, door specifieke termen uit te sluiten ontstaat er beter overzicht op zoektermen die wel van belang zijn.
De wijze waarop informatie werd verzameld bleek niet meer toepasbaar op een groeiend aantal websites. Zo lag de nadruk op websites met een homepage en subpagina structuur wat de relevantie voor ‘single page’ websites beperkt maakt. Ook was er onvoldoende inzicht op het gedrag binnen een pagina. Denk aan scrollen of het activeren van rich media elementen zoals video. GA4 is een event based systeem dat beter past bij uiteenlopende types webdesign.