Bereik staat voor het aantal personen dat een boodschap ontvangen heeft. Daarmee is dit meetpunt anders dan alleen het aantal kliks, impressies of bezoekers. Bereik kan lastiger zijn om te bepalen vanwege de menselijke factor, voor online marketing is het wel een zeer belangrijk meetpunt om het succes van een marketingstrategie te bepalen. Wat is bereik en wat kun je met deze informatie?
Bereik ofwel “reach” is niet hetzelfde als de bekende meetpunten kliks, impressies en bezoekers. Het aantal kliks en impressies laat alleen ruwe cijfers zien, het is niet zeker of de boodschap ook is ontvangen. Bij bezoekers zit het al meer in de richting, maar ook daar zijn er factoren zoals bounce rate die de harde cijfers minder betrouwbaar maken. Door het bereik ook in de analyse op te nemen kun je beter bepalen of bezoekers de boodschap niet alleen gepresenteerd krijgen, maar deze ook daadwerkelijk zien.
Naast het bereiken van de juiste persoon is er een andere factor die vaak in combinatie gebruikt wordt met bereik; frequentie. Dit geeft het aantal instanties aan dat de boodschap vertoond wordt aan een specifiek persoon. De som van Reach (bereik) en Frequency (frequentie) geeft een beter beeld hoe succesvol een advertentiecampagne presteert.
Wanneer je betaalt voor een groot aantal impressies van een banner advertentie zegt dat niets over het bereik. Het is namelijk niet zichtbaar hoeveel mensen bewust de advertentie hebben gezien. Met kliks is dat al iets duidelijker, maar ook dat is nog steeds een getal zonder koppeling met een persoon. Het bereik toont aan dat de boodschap ook daadwerkelijk is aangekomen bij een persoon, vanuit dat punt kan weer bepaald worden wat de conversie is. Wanneer je de conversierate weet, kan je vanuit dat punt conversie optimalisatie toepassen.
Bij internet marketing wordt vaak gesproken over een “funnel”, een trechter waar de bezoeker doorheen geleid wordt om uiteindelijk een doel te bereiken. Het bereik speelt een belangrijke factor in de funnel, wat gebruikt kan worden om de marketingstrategie te verfijnen.