Beschrijving
Bij eye tracking wordt de positie van de pupil in het oog gevolgd. Dit kan gebruikt worden om het gebruik van producten of diensten te verbeteren, het wordt ook vaak toegepast om het gedrag van mensen te analyseren en manipuleren voor commerciële doeleinden. Door het analyseren van het bezoekersgedrag kan er conversie optimalisatie worden toegepast. Vroeger was hier speciale hardware voor nodig, tegenwoordig komen er steeds meer consumentenproducten op de markt die het waarnemen van oogbewegingen mogelijk maken. Wat is eye tracking en hoe wordt dit gebruikt voor marketing?
Definitie eye tracking
In de negentiende eeuw werd er al gebruik gemaakt van eye tracking door de beweging van de pupil te meten, om bijvoorbeeld de manier waarop we tekst lezen te onderzoeken. Toen televisies in huis populair werden ontstond de mogelijkheid voor adverteerders om te bepalen waar de kijker de ogen op gericht had. Met een combinatie van hardware en software werden de oogbewegingen van testpersonen opgenomen en geanalyseerd. Zo kan er bepaald worden of de kijker het product ziet in het midden van het beeld, of naar de borsten van het model ernaast kijkt.
Heatmap maken
Door resultaten van vele gebruikers of beter gezegd “kijkers” over elkaar heen te leggen ontstaat er een “heatmap”, een kaart die laat zien naar welke delen van het scherm het meeste gekeken wordt. Dit kan worden toegepast bij commercials op de televisie, maar ook om de gebruiksvriendelijk van websites te verbeteren of de positie te bepalen van banners op het scherm. Naast eye tracking worden ook muisbewegingen geregistreerd voor soortgelijke analyse.
Eye tracking met wearables
Met VR en AR brillen is het mogelijk om de kijkrichting van de gebruiker te bepalen. Dit wordt bijvoorbeeld gebruikt in spellen om interactie zonder handheld controllers mogelijk te maken. Dit noemt men “gaze based tracking”. Een meer geavanceerde vorm van eye tracking werkt op basis van scanners die de pupil beweging dynamisch kunnen volgen. Deze informatie kan door adverteerders weer gebruikt worden om commercials beter af te stemmen op de kijker. Vanwege de privacygevoelige informatie is dit overigens een controversiële implementatie van eye tracking.
Wat houdt ons bezig?
Kennis die voor je werkt en resultaat brengt.
Bekijk onze video’s
Laat je inspireren en blijf op de hoogte