Beschrijving
Liken is een Nederlands werkwoord gebaseerd op de ‘like’ knop die op diverse social media platformen gebruikt wordt waaronder Facebook. Het is een blijk van waardering vanuit de gebruiker en het geeft organisaties informatie over de interesses van gebruikers. Wat is liken en is het mogelijk om een bericht te disliken?
Definitie liken
Hoewel de definitie van liken onlosmakelijk verbonden is met Facebook maken de meeste social media platformen gebruik van een soortgelijke functie. Dit kan een duim omhoog zijn maar ook bijvoorbeeld een hartje. Het swipen van de dating-app Tinder vertoond veel overeenkomsten met het like / dislike principe. Hoewel Facebook niet de eerste was met een dergelijke functionaliteit is het logo van het witte duimpje met blauwe boord synoniem geworden met ‘liken’.
Like of dislike
Bij een bericht liken op Facebook ontbreekt een belangrijk stukje informatie. Zo is het niet direct duidelijk of het delen van een bericht wordt gewaardeerd of dat de inhoud van het bericht op prijs wordt gesteld. Vanwege de negatieve lading van een ‘dislike’ knop besloot Facebook om nieuwe emoties te introduceren zoals boos of verdrietig. De standaard methode van liken is gebleven maar de gebruiker heeft nu de optie om een meer genuanceerde mening te geven.
YouTube is een videoplatform met sociale elementen en interactieve mogelijkheden. Naast liken kun je hier ook video’s disliken. Zo kan het algemene sentiment over een filmpje bepaald worden. De video’s met de meeste dislikes zijn opvallend vaak filmpjes die specifiek zijn gemaakt voor kinderen zoals kinderliedjes van Cocomelon of D Billions. Dit zijn video’s die enorme hoge aantallen viewers genereren. Het is met name de correlatie tussen views en likes / dislikes die een andere betekenis geeft dan bij Facebook berichten het geval is. Op dergelijke social media sites is het aantal views voor de gebruiker minder duidelijk zichtbaar.
Sterren of liken?
Een waardering geven met sterren of een cijfer van 1 tot 10 is meer gangbaar bij reviews. Er wordt dan een gemiddelde berekend van alle scores. Uit onderzoek is gebleken dat bedrijven met scores tussen 4.1 en 4.5 uit 5 het meeste vertrouwen wekken bij klanten. Lager betekent dat de kwaliteit wellicht niet in orde is, hoger kan een teken zijn van manipulatie of te weinig reviews.
Wat houdt ons bezig?
Kennis die voor je werkt en resultaat brengt.
Bekijk onze video’s
Laat je inspireren en blijf op de hoogte