Download jouw gratis SEO Checklist!
46 checks voor ijzersterke SEO vriendelijke content

Direct gratis in je mailbox
2.400 marketeers en ondernemers gingen je voor
Wekelijks de beste content in je mailbox

Customer engagement staat voor een zakelijke verbinding tussen een klant en een organisatie via verschillende vormen van communicatie. Deze interacties kunnen in levende lijve plaatsvinden of online. Wanneer het communicatie betreft via het internet zijn er zowel alternatieve middelen beschikbaar alsmede unieke uitdagingen in vergelijking met interacties in de fysieke wereld. Wat is customer engagement en welke functie heeft een model voor deze klantrelaties?

Definitie customer engagement

Hoe ga je met een klant om? Neem bijvoorbeeld een kledingzaak. De verkoper kan bij binnenkomst de klant ontvangen en aanbieden om mee te helpen met zoeken, of zonder iets te zeggen schappen vullen met kleding tot de potentiële klant zelf contact legt. Er is niet één juiste methode om met klanten om te gaan omdat iedere consument specifieke wensen heeft. Bij online customer engagement geldt dit net zo goed, op welke manier een klant wordt aangesproken kan het verschil zijn tussen een succesvolle verkoop of een klant die nooit meer zal terugkeren.

Bij online kanalen kunnen de interacties van mens-tot-mens zijn, maar ook geautomatiseerd met bijvoorbeeld mailings of chatbots. De klant weet daarbij niet altijd of ze te maken hebben met een echt persoon aan de ‘andere kant van de lijn’ of met een algoritme.

Een model bepalen

Het doel van een customer engagement model is het merk helpen om de beslissingen van een klant te doorzien. Waarom is iemand tot aankoop overgegaan en welke contacten zijn hierbij gepasseerd? Daarmee komt er een plan tot stand voor klantrelaties gedurende de gehele customer journey. Een winkel kan zich bijvoorbeeld richten op een maximale conversie, wat vaak met concurrerende prijzen wordt bewerkstelligd. Het is ook mogelijk om langdurige persoonlijke klantrelaties op te bouwen met als doel klanten vaker terug te laten keren. Het aanbod van producten of diensten en de potentiële doelgroep zal een belangrijke rol spelen bij het bepalen van een effectief customer engagement model.

Volg ons online

Regelmatig delen we inhoudelijke kennisvideo’s op YouTube.
Volg ons op Instagram voor minder officiële posts.
Blijf op de hoogte via LinkedIn van blogs en zakelijk nieuws.
Volg ons op Facebook.

Al onze begrippen

a b c d e f g h i j k l m n o p q r s t u v w x y z